“NIBE-SVV is een gevestigde naam, een vertrouwde aanbieder.”
Basiskennis bijhouden is belangrijk. Dat is de stelregel van Albert van Deudekom, Manager Operations van Leidsche Verzekeringen in Gouda. Daarom liet hij de Wft-kennis van vijftien van zijn medewerkers bijspijkeren door NIBE-SVV. Zelf volgde hij de incompanytraining, die na werktijd plaatsvond, ook. En omdat er nog plekken vrij waren, meldde een aantal medewerkers zich vrijwillig aan. Van Deudekom: “We hebben hier geen van 9-tot-5-mentaliteit.”
Leidsche Verzekeringen, thuis in individuele en collectieve overlijdensrisicoverzekeringen, lijfrenteverzekeringen en beleggingsverzekeringen, is een kleine speler in de markt, al is het wel een volle en volwaardige dochter van de niet bepaald kinderachtige Reinsurance Group of America Incorporated (RGA). Klein weliswaar, maar het bedrijf timmert stevig aan de weg met specifieke producten. En omdat de regelgeving verandert, is bijblijven noodzakelijk.
Gekozen voor NIBE-SVV
“We werken samen met onafhankelijke tussenpersonen en hebben zelf geen adviserende klantcontacten,” vertelt Van Deudekom. “Maar onze medewerkers die klanten aan de lijn hebben moeten wel aantoonbaar vakbekwaam zijn. Kortom: ze moesten een diploma halen.
We wilden daar invulling aan geven met een in house-training. Want dan leer je van elkaar.”
Van Deudekom heeft een rondje gemaakt langs verschillende opleiders en heeft gekozen voor NIBE-SVV. “NIBE-SVV is een gevestigde naam, een vertrouwde aanbieder”, verklaart hij zijn keuze. “Ruud Audenaerd, mijn contactpersoon, heeft de opties aangegeven en waar hij mee kwam sprak aan. Ook mijn medewerkers waren heel enthousiast. Investeren in kennis is immers nooit verkeerd. Heel effectief en efficiënt hebben we toegewerkt naar ons doel: opgaan voor het examen.”
Serieus, met een beetje lol erbij
In de trainingen is op nadrukkelijk verzoek van Van Deudekom een belangrijk element ingebouwd: het moest er allemaal niet te formeel aan toe gaan. “Dat wil ik overal in terugzien, want zelf ben ik helemaal niet formeel, dus ook in trainingen. Het moest serieus zijn, maar ook met een beetje lol erbij.”
Aan de eis van Van Deudekom kon alleen worden voldaan met de juiste trainer. Ruud: “We hebben een grote trainerspool en hebben de juiste trainer gevonden. Een trainer moet de taal van de klanten spreken. Maar ook is het van belang een veilige leeromgeving te scheppen. Daarin leer je het meest. Dat is bewezen.”
Naar volle tevredenheid
Het traject is naar volle tevredenheid van de deelnemers verlopen. Dat hoefde Van Deudekom niet van ze te horen, want hij heeft er zelf bij gezeten. “Tien medewerkers van onze afdeling polisbeheer hebben we verplicht om de trainingen in de avonduren, na werktijd te volgen. Het was voor hen geen enkel punt. We hebben een goeie groep mensen en hebben hier geen van-9-tot-5-mentaliteit. Er waren nog plekken vrij en er hebben zich vijf medewerkers van andere disciplines vrijwillig aangemeld. Dat zegt ook iets.”
De trainer haalde de krenten uit de pap
Ook over de trainer en de manier van lesgeven was Van Deudekom tevreden. Want het informele karakter kwam er goed uit. En dat de baas tussen het personeel zat, dat was voor de groep geen enkel probleem. Niemand voelde zich geremd. “Ik ben de eerste om een lolletje te maken. Dat moet ook, want de leerstof kan taai zijn. De trainer zorgde voor interactie en haalde de krenten uit de pap. Dat deed hij door aanknopingspunten uit de praktijk van Leidsche Verzekeringen erbij te halen. In een van de eerste lessen kwam erfrecht ter sprake. Dat leverde heel veel stof op en daar kwam veel humor bij kijken. Veel medewerkers kenden de materie al, maar werden toch breed opgefrist. Zo houden ze hun vakbekwaamheid op peil. En onze polisafdeling blijft zo op orde.”
Een snel en kort traject
Het traject besloeg zes avonden inclusief twee examentrainingen. Van Deudekom: “Ieder kwam vanuit zijn eigen invalshoek met inbreng. Zo leerden de medewerkers elkaars discipline kennen. Het was een mooi samenspel. Binnen vier weken zijn er al examens afgelegd. En wie examen heeft gedaan is geslaagd. Met allemaal achten en negens. Die medewerkers zijn nu aantoonbaar vakbekwaam. We wilden een snel en kort traject waarbij iedereen binnen een halfjaar slaagt. Dat gaat lukken. Wat wil je nog meer?”