De kennis en ervaring die Marcel Ameling als beleggingsspecialist had opgebouwd, wilde hij delen. En hoe kun je dan beter doen dan docent te worden? Hij hoefde daarom niet lang na te denken toen hij twee jaar geleden een advertentie van NIBE-SVV tegenkwam. Het kon niet mooier. Hij heeft erop gereageerd, verzorgde een training en presentatie en daar was NIBE-SVV heel enthousiast over. Marcel werd direct als docent aangenomen.
Geen eenrichtingsverkeer, maar samen doen
Lessen verzorgen, Marcel Ameling krijgt daar veel energie van. Vooral omdat hij voor een interactieve benadering heeft gekozen. Geen eenrichtingsverkeer, maar samen doen. Dat vond hij zelf als student ook het prettigst. “Ik laat ook graag YouTube-filmpjes zien, en daar geef ik dan een stuk kennis bij. Dat voegt iets toe. En ik krijg er positieve feedback op. Ik hoorde eens een student vóór mijn eerste les zeggen dat hij een docent had gehad die alles uit een boek haalde en dat hij had gehoord dat ik dat anders doe. Na afloop reageerde hij heel enthousiast. Je doet het inderdaad veel leuker, zei hij.”
Praktijkvoorbeelden liggen voor het oprapen
Marcel Ameling hoeft niet te zoeken naar materiaal om zijn lessen te verlevendigen. Hij is immers 22 jaar beleggingsspecialist en de praktijkvoorbeelden liggen voor het oprapen. “Ik heb veel cases langs zien komen en kan daar een goed verhaal aan hangen. Dat werkt beter dan de stof krijgen van iemand die nooit met klanten heeft gewerkt. Studenten accepteren veel makkelijker iets van een praktijkdocent. Bovendien: je kunt de stof op een droge manier brengen, maar de kans dat er iets blijft hangen is dan niet groot.”
Veel discussie
Zijn manier van lesgeven nodigt uit om als student met eigen voorbeelden te komen. En anders vraagt Marcel Ameling er gewoon om. De studenten vertellen waar ze tegenaan lopen en dat levert veel discussie op. Met zijn stijl van lesgeven past Marcel Ameling uitstekend bij NIBE-SVV. “NIBE-SVV wil juist interactie en praktijkgericht onderwijs. Ik moet natuurlijk wel bepaalde stof behandelen, maar hoe ik dat doe, dat moet ik zelf weten. Dit slaat bij de studenten aan. En ik hoop dat ze na afloop zeggen dat het leuk was om mijn lessen te volgen, dat ze alles goed hebben begrepen en dat de stof is blijven hangen.”