Sebastiaan kwam in aanraking met NIBE-SVV tijdens de laatste fase van zijn studie Bedrijfseconomie aan de UvA. Hij ging toen bij NIBE-SVV aan het werk als projectmedewerker. Daar kreeg hij te maken met professionele docenten en dacht toen: “Wat een prachtig vak, dat wil ik ook.” Hoewel hij het docentenvak bij NIBE-SVV ontdekte, heeft het nog even geduurd voordat hij zelf docent werd bij NIBE-SVV. Na NIBE-SVV ging hij eerst aan de slag bij een vermogensbeheerder. Ook haalde hij zijn eerstegraads lesbevoegdheid en werkte hij als docent aan een middelbare school en aan de Hogeschool van Amsterdam. Toen de Wft zijn intrede deed, kwam het er dan eindelijk van. Hij werd freelance docent voor de Wft-opleidingen van NIBE-SVV.
Sebastiaan begon weliswaar met de Wft-opleidingen, maar momenteel geeft hij andere opleidingen, in de hoek van de bancaire en effectenopleidingen. Zijn ’paradepaardje’ is de Algemene Opleiding Bankbedrijf. “Dat is zo leuk om te doen. Er verandert zoveel op het gebied van toezicht, hoe je met je klanten omgaat en ook ten aanzien van de concurrentie. Een heel boeiende markt is dat.”
Groepsdynamiek
Hij geeft inmiddels al sinds 2005 trainingen bij NIBE-SVV. En tot op de dag van vandaag met heel veel voldoening, zegt hij. Het geeft hem meer voldoening om mensen kennis bij te brengen, dan alleen maar bezig te zijn met vermogensbeheer. Wat hem zo aanspreekt aan het lesgeven is de groepsdynamiek. Hij legt uit: “Je werkt met een groep, en elke groep heeft een bepaalde dynamiek. In een groep heb je altijd verschillende karakters: de dominante en de wat stillere, onzekere. Het is erg belangrijk dat ook de stille en onzekere studenten tot hun recht komen.” Het is zijn doel om de hele groep mee te krijgen: “Als iedereen in de groep zich gelijkwaardig voelt, elkaar respecteert, niet bang is om fouten te maken, en als het lukt om iedereen met elkaar samen te laten werken en elkaars kennis te delen, dan word ik daar echt blij van.” Het is volgens hem altijd erg gaaf om te zien hoe een groep zich ontwikkelt gedurende de dag. “Na een training barst ik van de energie. Ik rij altijd met een glimlach weer naar huis.”
Meebewegen in een veranderende wereld
Hij heeft bewondering voor de enorme flexibiliteit van NIBE-SVV om mee te bewegen met een veranderende markt. De hele financiële sector moest zichzelf na 2008 opnieuw uitvinden en NIBE-SVV dus ook. Sebastiaan: “In de tijd dat banken nog redelijk wat kapsones hadden, zag je dat bij NIBE-SVV ook. Maar dat veranderde toen de crisis uitbrak. Geen flauwekul meer.” De vraag naar opleidingen veranderde ook. Met name het type opleiding. Tien jaar geleden kreeg een cursist een boek voorgeschoteld, dan kwam er vervolgens een trainer en werd afgesloten met een examen. Nu wordt veel meer gebruikgemaakt van een online omgeving, er wordt gewerkt met video en webinars. Cursisten kunnen op afstand met apps oefenen. Daarnaast is het mogelijk om online les te volgen in de virtual classroom. Het hele opleiden is veranderd, stelt hij vast. De eerste studenten die tweefasenonderwijs gevolgd hebben, zijn nu op de arbeidsmarkt gekomen. Die verwachten volgens Sebastiaan ook heel ander onderwijs. “Die moeten ontdekken, iets uit kunnen zoeken, iets toe kunnen passen.” “En het is NIBE-SVV goed gelukt om hierbij aan te sluiten”, aldus Sebastiaan.
Verdieping
Volgens hem zijn de trainingen van nu veel meer een verdieping geworden, een duiding van de actualiteit. “Neem bijvoorbeeld de Algemene Opleiding Bankbedrijf. Dat is een algemene opleiding. Maar als ik bij een klant kom, dan is het wel leuk om de koppeling te maken van de algemene opleiding naar het bedrijf van de klant. Tijdens de les kun je dan niet alleen verdieping bieden, maar is ook verbreding mogelijk. Dat maakt eigenlijk de opleiding een stukje maatwerk binnen een algemene opleiding. Vroeger bleef je meer binnen de kaders van de leerdoelen. Nu zit de toegevoegde waarde erin dat je ook buiten de kaders kunt treden en de brug kunt slaan naar een stukje actualiteit en realiteit.”