Coby-Wilma van Essen-Meijers (58) uit Almere is als docent van de CCO-opleiding, Wft Basis, Schade Particulier en Zakelijk en Inkomen al 25 jaar verbonden aan NIBE-SVV. Dat houd je niet zomaar vol. Studenten zijn dan ook tevreden over haar en kunnen altijd op haar bouwen. ‘Ik sta voor mijn cursisten en ik ben heel praktijk- en oplossingsgericht. Ik wil graag kennis overdragen. Dat deed ik al voordat ik trainer werd.’ Lesgeven ziet de Almeerse dan ook als roeping.
‘Sinds 1999 ben ik trainer bij NIBE-SVV en verder niet voor grote concullega's dus wat dat betreft ben ik NIBE-SVV altijd trouw gebleven’, aldus Coby-Wilma. Ze had in die periode een eigen assurantiekantoor met zo’n 10 medewerkers. Op een dag kreeg ze bezoek van een inspecteur van Nationale Nederlanden, die ook lesgaf bij NIBE-SVV, en haar op het idee bracht om les te geven. ‘En zo ben ik eigenlijk met NIBE-SVV in aanraking gekomen en ben ik het vak langzaam, maar zeker ingerold. Ik kom gewoon uit de praktijk en ik geef dus ook weinig lessen uit boeken, maar veel vanuit casuïstiek (oftewel praktijksituaties, red.). Daarnaast ben ik voor mezelf bezig als trainer voor als er klanten zijn die Coby-Wilma willen hebben. Mijn werktijd is verdeeld in het geven van trainingen en mijn werk als extern compliance professional bij diverse opdrachtgevers. Net als bij mijn trainingen zoek ik als compliance professional altijd naar praktisch gerichte oplossingen.’
Coby-Wilma noemt zichzelf makkelijk te benaderen en zeer praktijk gedreven, want je moet wel wat kunnen met een opleiding. ‘Dus, net zoals bij de CCO-opleiding, op het moment dat we een opleiding geven en mensen gaan daarna aan de slag, moeten ze niet zoiets hebben van: Ja en waar moet ik nou beginnen? En dan moeten ze er ook gewoon in kunnen stappen. Natuurlijk ga je door de praktijk nog leren, maar de CCO-opleiding voorziet niet alleen in theorie, maar ook in praktijkgerichte opdrachten. En er wordt ook aandacht besteed aan de soft skills. En ja, dus heel pragmatisch dus.’
Na al die jaren is Coby-Wilma nog vol van haar werk en dat wil ze graag laten weten aan haar studenten. “De enorme input die je uiteindelijk los weet te krijgen van de studenten geeft ook dat je zelf uitgedaagd blijft.’ Maar er zit wel een kanttekening aan haar enthousiasme. ‘Nou, laat ik vooropstellen dat we het mooiste vak ter wereld hebben en dan praat ik met name over compliance. Want ik moet heel eerlijk zeggen dat het Wft-vak mooi is, maar de manier waarop de overheid meent met ons om te moeten gaan door ons door een hoepeltje te laten springen om ons PE-examen te halen, daar word ik wel verdrietig van. Dan zet je niemand in zijn kracht en ik ben juist een persoon die iemand heel erg in zijn kracht wilt zetten. En als ik iemand moet leren hoe die vragen moet beantwoorden op een examen. Ja, daar word ik wel verdrietig van, want dat heeft niks meer met vakmanschap te maken.’
‘De belangrijkste les die ik studenten mee wil geven, is integer zijn. En altijd voor de klant willen gaan, maar ook inzien wanneer het niet kan. Durf voor jezelf op te komen, maar blijf wel netjes naar elkaar, want dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien. En iedereen mag van mening verschillen, maar we zullen toch samen eruit moeten komen.’
‘Het meest lastige, vind ik de manier waarop de Wft momenteel wordt ingevuld. Dat de assurantietussenpersonen, verzekeraars en mensen die bij de verzekeraars werken hun verplichte PE moeten halen. Ik zou meer de neiging hebben om te zeggen dat mensen in hun eigen vakgebied moeten blijven. Want nu moeten we bijvoorbeeld leren wat het energieplafond is. Laten we eerlijk zijn, als verzekeringsadviseur heb je daar niet zoveel mee. Maar als je in de corporate business zit en je praat over miljoenen dan maakt het jou niet uit of nou het energieplafond bijvoorbeeld 0,45 eurocent is of 0,28 cent. En waar we ons met ons vakgebied mee bezig moeten houden is, hoe kunnen we onze waarden en onze kennis behouden, want we zijn redelijk aan het vergrijzen. Het is niet zo aantrekkelijk voor jongeren om in ons vak te komen. Dus wat kunnen we daar eens aan doen? Want het is een prachtig vakgebied.’
Het werk voor Coby-Wilma is door de jaren heen flink veranderd, maar de basis is wel hetzelfde gebleven. ‘We hebben nu veel meer kennis tot onze beschikking hé. En die kennis haal je van internet. Maar die kennis moet je niet uit hoofd hoeven te leren, maar wel kunnen toepassen in je dagelijkse praktijk. Het belangrijkste is dat de klant zich gehoord voelt.’