De energieprijzen stijgen. Steeds meer mensen hebben moeite om hun energierekening te betalen. Het NIBUD hield onlangs nog een onderzoek, dat een toename liet zien in het gebruik van het vakantiegeld voor het aflossen van schulden of betalingsachterstanden. Vier jaar geleden besteedde 12% van de mensen het vakantiegeld daaraan, nu is dat 18%. Steeds vaker leiden de stijgende energieprijzen (naast de inflatie) tot problematische schulden en betalingsachterstanden. Wat valt hieraan te doen?
In 2021 had naar schatting 1 op de 6 huishoudens problematische schulden. Dat was voor de overheid toen al reden om dit onderwerp nadrukkelijk op de agenda te zetten en met maatregelen te komen. Lees ons artikel hierover.
Om mensen met lage en middeninkomens nu tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen heeft de overheid een aantal maatregelen genomen. Zo is de btw op energie tijdelijk, tot 1 januari 2023, verlaagd van 21% naar 9% en de accijns op benzine en diesel tijdelijk met 21%.
Verder is de eenmalige energietoeslag verhoogd naar € 800 voor mensen met een inkomen rond bijstandsniveau. Het blijkt echter dat lang niet alle huishoudens die mogelijk recht hebben op de energietoeslag en deze zelf dienen aan te vragen, zich gemeld hebben bij de gemeente. Daarom heeft de overheid een toolkit ontwikkeld die organisaties kunnen gebruiken om hun klanten, medewerkers of anderen in hun netwerk attent te maken op het bestaan van de energietoeslag.
Daarnaast reserveert het kabinet voor huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen € 300 miljoen extra. Gemeenten mogen dit geld inzetten om kwetsbare huishoudens te helpen met energie besparen. Bijvoorbeeld via een energiebespaaradvies.
Voor bedrijven gaat de belasting op energie in 2022 eenmalig omlaag. Dit is vooral om mkb-bedrijven met een hoger energieverbruik (deels) te compenseren. Hiervoor is ongeveer € 600 miljoen beschikbaar.
Omdat de energierekening voor mensen met een laag inkomen steeds moeilijker te betalen is, en ze vaak niet weten óf en welke hulp er beschikbaar is, hebben Geldfit, SchuldenlabNL en energieleveranciers Eneco, Essent, Greenchoice en Vattenfall onlangs Geldfit.nl/energie gelanceerd. Dit online platform helpt bezoekers grip te krijgen op de stijgende energiekosten.
Mensen krijgen via dit platform inzicht in de stappen die ze zelf kunnen zetten én in de beschikbare hulp van energieleveranciers en gemeenten. Ze krijgen advies passend bij hun situatie. Dit varieert van tips wat je zelf kunt doen om energie te besparen tot concrete hulp. Zo kunnen mensen in een groeiend aantal gemeenten in contact komen met een energiecoach in de buurt of een betalingsregeling treffen met de energieleverancier.
Via geldfit.nl/energie wordt ook duidelijk wie recht heeft op energietoeslag van de gemeente. Het verschilt per gemeente waar iemand energietoeslag kan aanvragen en wat de voorwaarden zijn.
Het platform Geldfit.nl/energie borduurt voort op een ander initiatief om de schuldenproblematiek aan te pakken. De stichting Nederlandse Schuldhulproute (NSR) startte in 2018 Geldfit.nl. Dit platform omvat de volgende online- en offline opties om inwoners met schuldzorgen lokaal en landelijk snel en gericht te helpen:
Online:
Inmiddels hebben meer dan een miljoen bezoekers het platform bezocht.
De NSR werkt samen met bedrijven, gemeenten en andere partners aan een financieel gezond Nederland. Sinds april van dit jaar heeft het Verbond van Verzekeraars de samenwerking met de NSR geïntensiveerd en roept leden op om zich aan te sluiten.
Krijg je soms signalen van klanten die erop duiden dat de stijgende energieprijzen tot problemen (gaan) leiden? Wijs je klant dan op Geldfit.nl/energie en/of op Geldfit.nl.
Bij NIBE-SVV kun je diverse opleidingen volgen op dit gebied: