De herziene Europese richtlijn Payment Service Directive (PSD2) zou op 13 januari 2018 in alle landen van de EU ingevoerd moeten zijn. Maar die datum blijkt voor veel EU-landen, waaronder Nederland, niet haalbaar. De EU-richtlijn zal naar verwachting pas later in 2018 in Nederlandse wetgeving worden omgezet. Kerndoelstelling van PSD2 is het verhogen van het beveiligingsniveau van elektronische betalingen en het vertrouwen in die betalingen.
In 2007 werd de Payment Service Directive (PSD) in Europees verband ingevoerd. PSD diende vooral om de betaalmarkt binnen de Europese Unie te uniformeren. Het was de basis voor de Single Euro Payments Area (SEPA). Inmiddels is de PSD-richtlijn herzien. En ook heeft de Europese Commissie op 27 november 2017 de technische reguleringsnormen vastgesteld die bepalen hoe cliëntauthenticatie moet worden toegepast. Daarmee zijn de laatste details over invulling van de richtlijn bekend.
De richtlijn PSD uit 2007 moest het betalingsverkeer reguleren en vergemakkelijken. De nieuwe Richtlijn PSD2 kijkt veel meer naar de belangen van de consument, door lagere prijzen voor betalingsverkeer te bevorderen en door nog strengere veiligheidswaarborgen. Betalen binnen Europa moet net zo makkelijk worden als binnen Nederland.
Ook moet PSD2 de interne markt op het terrein van betalingsverkeer versterken en ‘foutjes’ uit PSD1 herstellen. Daarnaast faciliteert PSD2 allerlei innoverende betaaldiensten. Dit laatste merkt de Nederlandse consument het meest.
Met de invoering van PSD2 wordt het voor een rekeninghouder mogelijk om zijn bankgegevens te laten inzien door een derde partij. Die derde partij kan met die gegevens allerlei diensten aanbieden, zoals betaaldiensten, maar ook financieel technische (‘fintech’) opties. Partijen als bijvoorbeeld Apple, Google, Amazon of Facebook kunnen straks zelf betaaldiensten aanbieden, die gekoppeld zijn aan de betaalrekening of creditcard van de klant.
Twee voorbeelden van innovatieve diensten:
Een digitaal huishoudboekje dat wordt aangeboden door een derde partij die inzage krijgt in alle bankrekeningen van een klant. Hierdoor krijgt de klant een volledig overzicht over al zijn inkomsten en uitgaven.
Een kredietverstrekker die inzage vraagt in de rekeningen van een klant om de kredietwaardigheid van die klant te toetsen. De klant hoeft dan zelf niet allerlei papieren aan te leveren. Het kan gaan om elke vorm van krediet: bijvoorbeeld een krediet voor het kunnen doen van online aankopen bij een webwinkel, maar ook om een hypotheek.
Consumenten zijn natuurlijk niet zo snel geneigd om hun bankgegevens zomaar aan iedereen die erom vraagt, beschikbaar te stellen. Daarom zijn er diverse waarborgen:
Invoering van PSD2 betekent in beginsel een beter en goedkoper betalingsverkeer voor consumenten in Europa. Toch zullen Nederlandse rekeninghouders van dit deel van de PSD2 niet zo veel merken. Mogelijk is de impact van innovatieve dienstverleners op rekeninghouders wel groot: diverse partijen bieden mogelijk op korte termijn al allerlei diensten aan, waarvoor inzage in rekeninggegevens nodig is.
In verschillende opleidingen van NIBE-SVV kunt u kennismaken met trends en innovaties in de betalingswereld, zoals in de leergang Payments en in de opleiding NEXT Financial professional. De laatste opleiding is onderdeel van de Next Academy van NIBE-SVV. Hierin vindt u diverse opleidingen die aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen.