Gaan de Europese banken de toekomst overleven? Dat was de centrale vraag van het tweede webinar in de reeks ‘Focus op Vakmanschap’, dat plaatsvond op 11 april. Maar liefst 464 bancaire professionals en geïnteresseerden keken ernaar. Jeanette Hadderingh sprak in deze live uitzending met Clemens Spoorenberg, president van European Banking & Financial Training Association (EBTN). Inspirerend was het gesprek zeker, maar ook verontrustend. Een korte terugblik op het webinar, dat kijkers gemiddeld met een 8 hebben beoordeeld.
Banken lopen aan tegen zaken als lage rente, toenemende overheidsbemoeienis, bankbelasting, balansproblemen, cybercrime, databeveiliging en hevige concurrentie van FinTech- en BigTech-bedrijven. Het is deze ‘disruptieve innovatie’ die de Europese bankensector nu al parten speelt.
De belangrijkste conclusie is dat de digitalisering in de financiële dienstverlening niet meer valt weg te denken. Grenzen vervagen hierdoor. En dat leidt weer tot concurrentie uit onverwachte hoek: de ICT. Niet gehinderd door de logheid van een technisch verouderde infrastructuur en organisatorische complexiteit, richten ICT-bedrijven zich meer en meer op de bancaire dienstverlening. En daarbij doen ze flink aan ‘cherry picking’. Ze specialiseren zich uitsluitend in winstgevende activiteiten zoals betalingsverkeer.
Na stoom, elektriciteit en computers komt de vierde revolutionaire vernieuwing: die van big data. Wereldwijd kan informatie aan elkaar worden geknoopt en zorgen voor een nieuwe wereld met mobile wallets (Apple Pay, Ayden), digitale valuta (Bitcoins), e-Invoicing (Buckaroo, Ogone), automatisch beleggen met Kreditech of Badderment, peer-to-peer lending (SocietyOne) of crowdfunding (Seedis). En dan is daar natuurlijk nog de razendsnelle opkomst van het robotadvies (Amelia of Yellowtail).
Wat betekent het nu om als financieel dienstverlener te werken in deze vierde industriële revolutie? Welke competenties heb je nodig? Natuurlijk, professionals als corporate en investment bankers, callcentermedewerkers, riskmanagers, compliance medewerkers, financieel adviseurs, vermogensbeheerders zullen ook in de toekomst nodig blijven. Maar wel dienen ze dan te beschikken over het adaptieve vermogen om te werken in een constant veranderende omgeving.
Nu al vragen banken om nieuwe sector-overschrijdende functies. Denk aan functies als: customer journey expert, mobile developer, solution designer, cyber security officer, privacy-jurist, advisory architect, gamer en customer experience professional.
Wie klaar wil zijn voor de toekomst van het bankieren, doet er met andere woorden goed aan zich nu al verder te specialiseren. En zijn digitale vaardigheden te verbreden. Kijk, kortom, over de grenzen van de bancaire sector heen. Daar ligt de toekomst.
Heeft u het webinar gemist of wilt u het nog eens terugkijken en eventueel delen met uw collega’s, dat kan gemakkelijk via deze link.
Het volgende gratis webinar staat inmiddels ook in de stijgers. Dit webinar vindt plaats op 6 juni en staat in het teken van de ontwikkelingen op het gebied van de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen: van WAZ naar de nieuwe situatie met WGA-hybride.
Binnenkort ontvangen alle lezers van de Nieuwsbreak nadere informatie over het seminar. Dan geven we ook aan wanneer en hoe u zich kunt aanmelden.