Vanaf 1 juli zijn levensverzekeraars wettelijk verplicht om klanten van beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten vóór 1 januari 2013 te ‘activeren’. Dit activeren houdt in dat de levensverzekeraar de klant niet alleen moet benaderen, maar hem ook goed moet informeren. En wel zodanig dat de klant inzicht krijgt in de financiële situatie van zijn beleggingsverzekering en in de verbetermogelijkheden. Met als uiteindelijke doel dat de klant weloverwogen kan beslissen of hij zijn beleggingsverzekering stopzet, aanpast of ongewijzigd voortzet.
In maart 2015 publiceerde de AFM een rapport over de voortgang van de nazorg aan klanten van beleggingsverzekeringen. Ondanks de inspanningen van de verzekeraars is die voortgang onvoldoende. Er zijn nog steeds veel consumenten die wel premie betalen, maar daar naar verwachting geen waarde mee opbouwen.
Om de druk op verzekeraars op te voeren, wil de minister van Financiën per 1 juli 2015 een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur invoeren. Daarmee krijgt de AFM meer mogelijkheden om de verzekeraars aan te spreken op het uitblijven van passende oplossingen.
De AFM wil dat de verzekeraars uiterlijk op 1 augustus 2015 een hersteladvies hebben aangeboden aan alle klanten met een niet-opbouwende beleggingsverzekering. De ingangsdatum van het nieuwe besluit is daarvoor geen bezwaar, nu er al jaren bij verzekeraars op wordt aangedrongen daar werk van te maken. Voor beleggingsverzekeringen die zijn verbonden aan de hypotheek of als pensioenvoorziening zijn afgesloten, geldt dat deze uiterlijk eind 2016 afgehandeld moeten zijn.
Het activeren houdt in dat levensverzekeraars klanten individueel moeten informeren over de mate waarin de beleggingsverzekering voldoet aan het oorspronkelijke doel. Daarbij moet concrete informatie worden gegeven die elke klant in staat stelt te beslissen wat het meest verstandig is: afkopen, omzetten in een andere verzekering of ongewijzigd laten doorlopen.
De verplichting om actie te ondernemen, geldt alleen voor levensverzekeraars. Maar het ligt voor de hand dat zij hierbij ook bemiddelaars/adviseurs zullen inschakelen.
Het is van groot belang dat de verzekeraars alle handelingen die ze verrichten uitgebreid vastleggen in een klantdossier. Of ervoor zorgen dat de bemiddelaar/adviseur dit doet. Deze vastlegging kunnen de verzekeraars gebruiken om aan te tonen dat zij zich voldoende hebben ingespannen om de klant een bewuste keuze te laten maken. Met name als hun inspanningen er desondanks niet toe leiden dat de klant ook echt een keuze maakt.
NIBE-SVV heeft diverse opleidingen over dit onderwerp: