In september 2014 ondertekenden de vertegenwoordigers van banken, winkels, horeca en tankstations de Nadere Overeenkomst II, oftewel het ‘Pinakkoord 2014’. Het akkoord moet een impuls geven aan innovatie in het betalingsverkeer. Het doel hiervan is te komen tot een daling van het aantal pinstoringen, een toename van het aantal pinbetalingen en kostenverlaging van het betalingsverkeer.
Het akkoord borduurt voort op het Convenant Betalingsverkeer 2005. Deze in 2005 gestarte succesvolle samenwerking voor een veilig en efficiënt betalingsverkeer wordt nu verlengd tot 2019.
Pinbetalingen zijn bezig aan een snelle opmars. Inmiddels kunnen consumenten vrijwel overal pinnen, ook kleine bedragen. En steeds meer consumenten betalen contactloos. Met deze manier van betalen maakt een klant geen fysiek contact meer tussen zijn pinpas en betaalautomaat. Hij kan dan ´tappen´. Hij hoeft zijn pinpas (of smartphone) alleen maar op een paar centimeter van de betaalautomaat te houden om te betalen. In de pinpas (of in de smartphone) zit namelijk een beveiligde ‘near field communication’-chip die (met radiogolven) verbinding maakt met de betaalautomaat.
Het retourpinnen rukt eveneens op. Retourpinnen is omgekeerd pinnen. Met retourpinnen betaalt een winkelier zijn klant een eerder gepind bedrag elektronisch terug, ook als dat met creditcard was. De klant kan zelf kiezen welke betaalpas hij voor retourpinnen gebruikt. Dat mag een andere zijn dan waarmee hij betaalde. De klant krijgt het pinbedrag de eerstvolgende werkdag op zijn betaalrekening teruggestort.
Keerzijde hiervan is de afhankelijkheid van een storingsvrije infrastructuur. Na de verstoringen van vorig jaar is al veel gedaan om de robuustheid en veiligheid van het betalingsverkeer te vergroten. Gekeken wordt hoe deze nog verder verbeterd kunnen worden. Met name wil men de onderlinge afhankelijkheid tussen internetbankieren, mobiel bankieren en iDEAL verminderen.
In het convenant van 2005 werd afgesproken pinbetalingen te bevorderen. Het Pinakkoord doet er een schepje bovenop: in 2019 moeten meer pinbetalingen worden gedaan dan contante betalingen: het streven is van 40%-60% naar 60%-40%.
Zo wil men ook het contactloos pinnen stimuleren. Op dit moment is de helft van alle betaalpassen en ruim een tiende van de 280.000 betaalterminals geschikt om contactloos mee te betalen. Het is de bedoeling om binnen een paar jaar de meeste betaalterminals geschikt te maken voor contactloos pinnen. Een groot voordeel hiervan is tijdswinst: een contactloze pinbetaling bespaart 9 seconden in de wachtrij. Op jaarbasis bij 2 miljard pinbetalingen is de tijdsbesparing dan 500.000 uur!
Om real-time, efficiënt betalingsverkeer mogelijk te maken is een ingrijpende vernieuwing van de betaalinfrastructuur nodig. Dat is een kostbare operatie. Afgesproken is de mogelijkheden te onderzoeken, en snelle oplossingen in te voeren.
NIBE-SVV heeft diverse opleidingen op dit gebied: