De veranderingen in de financiële sector van morgen beginnen vandaag. Of nee, eigenlijk zijn ze gisteren al begonnen. Terwijl overheden wet- en regelgeving aanscherpen om herhaling van de kredietcrisis te voorkomen, kan het toenemende belang van digitalisering nauwelijks worden overschat. Dat kost natuurlijk banen. Heel veel banen. Maar tegelijkertijd zorgt de digitalisering ook voor nieuwe functies en daarmee voor nieuwe kansen op werk.
Tussen 2008 en 2015 nam het aantal banen bij banken, verzekeraars en andere financiële instellingen sterk af. Maar liefst 41.000 mensen verloren in die periode hun baan. En het einde van de tunnel lijkt nog niet in zicht. Volgens UWV zal de negatieve ontwikkeling van de werkgelegenheid zich de komende jaren nog verder voortzetten: het aantal vaste banen daalt met 6 procent en banen van zelfstandigen zelfs met 11 procent.
Als alleen al de grote banken hun plannen voortzetten, komen de verwachtingen van UWV zeker uit, meldt onder andere het FD. Rabobank schrapt bijvoorbeeld 9.000 banen boven op de eerder aangekondigde 3.000, ING wiedt 7000 arbeidsplaatsen en ABN AMRO kapt nog eens 1.500 banen weg na de 1.350 die daarvoor al waren verdwenen. Het is schrijnend: terwijl andere sectoren profiteren van de aantrekkende conjunctuur, blijft de financiële sector krimpen. De oorzaak van die krimp? Digitalisering. Krimp en digitalisering gaan hand in hand.
Aanvankelijk hadden alleen de administratieve en ondersteunde banen te lijden onder de voortschrijdende digitalisering van processen. Inmiddels verandert echter ook het klantcontact: beetje bij beetje worden de traditionele baliemedewerkers, maar ook medewerkers van de afdelingen Risicobeheer en Juridische Zaken verdrongen door de razendsnel voortschrijdende automatisering. Een hoge vlucht daarbij neemt de chatbot, een geautomatiseerde vorm van klantenservice die klanten ondersteunt bij het nemen van belangrijke financiële beslissingen, het aanvragen van hypotheken en persoonlijke leningen en het verwerken van verzekeringen.
Uit verschillende onderzoeken, bijvoorbeeld van Synechron Business Consulting (2017) en AT Kearney (2016), blijkt verder dat een groot deel van de financiële instellingen zich op dit moment al sterk oriënteert op de inzet van hybride robotadviesdiensten. Deze technologieën, waar geen mens meer aan te pas komt, maken het mogelijk om vermogende klanten op basis van big data een beter advies op maat te geven, maar bijvoorbeeld ook om de cyber security van de organisatie te optimaliseren. Hierbij vergeleken is de chatbot kinderspel.
Digitalisering kan de aanhoudende krimp in de financiële sector weliswaar verklaren, maar al die duizenden mensen die hun baan hebben verloren (of nog gaan verliezen) worden er niet vrolijker van. Toch is het juist diezelfde digitalisering die ook ruim voldoende lichtpunten biedt: niet alle banen die geschrapt worden verdwijnen ook echt. Een deel van de banen zal bijvoorbeeld verschuiven naar IT-organisaties.
Bovendien, en dat is het echte goede nieuws, komen er vooral op het snijvlak van finance en IT een hoop nieuwe banen bij. Denk aan beroepen als financieel A.I. analist, data scientist, security officer, business decision manager, big data engineer, blockchainspecialist, cyber security officer, privacyjurist en strategic chief financial officer.
Hieronder lichten we een paar van die nieuwe functieprofielen uit. Zit er wat voor u bij?
Of u op dit moment nu wel of geen baan hebt, of uw functie nu wel of niet is verdwenen, het beste wat u kunt doen is de digitalisering trend omarmen. Wie vandaag bereid is de juiste kennis en vaardigheden te ontwikkelen, zal het in de financiële sector van morgen namelijk onbetwistbaar makkelijker hebben.
Neem dan eens een kijkje bij de Next Academy van NIBE-SVV. Hier vindt u verschillende opleidingen en trainingen die perfect aansluiten bij de digitalisering van vandaag en morgen: