E-bikes zijn enorm populair. Bij consumenten, maar ook bij mensen met ‘lange vingers’. Hierdoor neemt de schadelast voor verzekeraars flink toe. Kan deze ontwikkeling tegengegaan worden door het gebruik van een additioneel los slot? Het Verbond van Verzekeraars vroeg Stichting ART dit te onderzoeken.
Het Verbond vroeg Stichting ART om de sterkte van losse sloten te onderzoeken. Het gaat hierbij om de ietwat lichtere en gebruiksvriendelijke exemplaren met een ART-keurmerk. Het doel: nagaan in hoeverre deze losse sloten een goed tweede slot kunnen zijn, mits bevestigd aan een vast element zoals een paal of hek.
Het onderzoek toont aan dat losse sloten die een ART-keurmerk met 1 ster (ART*) hebben voldoende betrouwbaar zijn als tweede slot. Stichting ART voerde het onderzoek uit in samenwerking met onder meer slotenfabrikanten en verzekeraars.
Stichting ART adviseert verzekeraars om een nieuwe eis op te nemen in de polisvoorwaarden van verzekeringen voor (elektrische) fietsen. Dat wil zeggen dat de fiets beveiligd moet zijn met een tweede ART-slot dat minimaal 1 ster heeft. Eerder adviseerde Stichting ART voor het hoofdslot al een ART-slot met 2 sterren. Dit advies blijft ongewijzigd en is dus ook nog van kracht.
Het is aan de verzekeraars of zij het advies van Stichting ART overnemen. Feit blijft dat als de eigenaar van de e-bike de polisvoorwaarden negeert, de bezitsverzekering geen dekking biedt. Meld daarom bij het sluiten altijd wat de eisen voor de fietssloten zijn. Zo weten consumenten precies waar zij aan toe zijn en welke risico’s zij nemen als ze de polisvoorwaarden negeren.
Wist je dat je dit soort artikelen over actualiteiten automatisch kunt ontvangen? Je regelt het via Wft Triple A. Met deze tool voldoe je eenvoudig aan de Wft-verplichting om altijd aantoonbaar actueel te zijn.