Een klant moet ervan op aan kunnen dat het advies wat hij krijgt passend is. Ongeacht of dit door een persoon of geautomatiseerd wordt gegeven. Om dat doel te bereiken is de minister van Financiën van plan het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) aan te passen. De voorgenomen wijzigingsdatum is 1 juli 2017. Het voorstel ligt tot 8 september 2016 ter consultatie.
In toenemende mate introduceren financieel dienstverleners geautomatiseerd advies; soms aangeduid als ‘robotadvies’. Een advies waar geen menselijke adviseur bij is betrokken. Geautomatiseerd advies biedt voordelen ten aanzien van snelheid, beschikbaarheid voor de klant en prijs. Dat draagt bij aan de toegankelijkheid van financieel advies. Het nadeel hierbij is het risico dat het advies niet voldoende rekening houdt met de specifieke situatie van de klant. Tenslotte is elke klant uniek.
De klant zou bij geautomatiseerd advies dezelfde bescherming moeten genieten als bij advies door een natuurlijk persoon. Ook het robotadvies dat hij krijgt, moet passend zijn. Om een goede bescherming van de klant te waarborgen wordt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) gewijzigd.
De voorgestelde wijziging houdt in dat een financieel dienstverlener die geautomatiseerd financieel advies aanbiedt, moet beschikken over procedures en maatregelen die ervoor zorgen dat het advies voldoet aan de Wft-adviesregels. Daartoe moet in elk geval per financieel product ten minste 1 medewerker worden aangewezen die verantwoordelijk is voor de geautomatiseerde adviezen. Die medewerker moet aan de vakbekwaamheidseisen voldoen die vereist zijn om het advies ook persoonlijk te mogen geven: diplomaplicht dus. De medewerker moet de verstrekte adviezen periodiek controleren en ook als daar aanleiding toe is. Blijkt dat de geautomatiseerde adviezen niet (voldoende) aan de maat zijn, dan moet de financiële onderneming het geven daarvan staken.
Onder geautomatiseerd advies valt niet het gebruikmaken van automatisering om informatie van de klant te vergaren en te analyseren om het adviestraject te versimpelen of te verkorten, of om een deel van het advies automatisch op te laten stellen. Bij deze 2 vormen van automatisering is geen sprake van geautomatiseerd advies, omdat het definitieve advies nog steeds wordt gegeven door een natuurlijk persoon en de systemen de adviseur ondersteunen.
In diverse Wft-opleidingen komen de Wft-adviesregels aan de orde.