Verzekeraars ontdekken verzekeringsfraude steeds vaker. Gesjoemel met schademeldingen wordt zwaar bestraft. Vermoed je een foute schadeclaim? Attendeer je klant dan direct op het belang van correcte informatie en bespreek de gevolgen van gesjoemel. De impact van fingeren, majoreren en ensceneren kan veel groter zijn dan alleen het weigeren van de schade-uitkering.
Misleiden is iemand opzettelijk iets laten geloven dat onjuist is. Misleidt een verzekerde een verzekeraar met als doel daar zelf beter van te worden, dan is er sprake van verzekeringsfraude. Zelfs als het frauduleus handelen betreft dat niet juridisch bewezen is. Het fraudeprotocol (PIFI) hanteert als criterium: een ‘meer dan een redelijk vermoeden’ van betrokkenheid bij fraude of een ander strafbaar feit.
Het Centrum voor Bestrijding van Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars gebruikt steeds vaker technologische hulpmiddelen. Auto’s hebben bijvoorbeeld boordcomputers die uitgelezen kunnen worden. Ook foto’s onthullen waardevolle info. Al menig fraudeur is gepakt door een foto van het gestolen goed die gemaakt is na de datum van de diefstal.
Stoere verhalen op een verjaardagsfeest. Een groep fraudeurs denkt er mee weg te komen. Maar het risico om gepakt te worden, ligt altijd op de loer. Sterker nog die kans is zeer groot. Gebeurt dit dan heeft dit een giga impact. Deze is vaak veel groter dan de fraudeur op voorhand inschat.
Verzekeraars worden ieder jaar voor gigantische bedragen ‘getild’. Gelukkig komen frauduleuze schademeldingen steeds vaker aan het licht. Communicatie is key, alertheid een must. Want waar rook is, daar is vuur.
Je kunt vergelijkbare artikelen over actualiteiten automatisch ontvangen. Vind je dit interessant? Meld je nu aan voor Wft Triple A. Met deze tool voldoe je eenvoudig aan de Wft-verplichting om altijd aantoonbaar actueel te zijn. Onze Nieuwsbreak is ook superhandig. Krijg je deze nog niet, schrijf je nu in. Daarna ontvang je deze iedere maand net als 10.000 vakgenoten.