Sinds mei van dit jaar heeft www.nibesvv.nl als extra service voor de bezoekers van de site een chatfunctie. ‘Het is een proactief programma’, legt Selma Roos van de afdeling Advies en Voorlichting uit. ‘Als een sitebezoeker enige tijd op dezelfde pagina blijft, vraagt het programma automatisch of we ergens mee kunnen helpen. Dat geeft soms grappige reacties. Bijvoorbeeld: ‘nee hoor, ik kijk alleen even rond.’
De chat blijkt succesvol. In de eerste week werden 70 gesprekken gevoerd. Dat liep gestaag op naar 223 gesprekken in de vierde week. ‘Er komen allerlei vragen binnen’, vertelt Selma. ‘De chat is vooral bedoeld om mensen snel te helpen als ze een korte vraag, meestal van praktische aard, hebben. Het komt ook voor dat mensen eigenlijk een opleidingsadvies vragen. Dan vragen we of we telefonisch contact op mogen nemen om hen verder te helpen.’
De chat is tijdens kantooruren altijd bereikbaar en wordt in principe nooit uitgezet. Er zit altijd iemand paraat om een gesprekje te voeren. ‘Dat verwachten mensen niet altijd. Soms zegt iemand verbaasd: ‘Oh, spreek ik niet met een robot?’ Of: ‘Spreek ik nu met een bot?’, aldus Selma.
Er komen veel positieve reacties op deze nieuwe service van NIBE-SVV: ‘Goed, efficiënt en vriendelijk. Prima service!’ en ‘Heel erg bedankt voor de super snelle service! Heel goed!’. Daarnaast gebruiken cursisten de chatfunctie ook voor het geven van complimenten: ‘Goedemiddag, ik wilde even mijn complimenten overbrengen voor de mobiele memo-trainer. Werkt verslavend! Ga zo door.’ Selma Roos ziet hierin een mooie bevestiging van het nut van deze nieuwe functionaliteit op de site.