Cookies en privacy

Cookies 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring

Lucratieve zorg

Hebt u wel eens een advertentie gezien van een ziekenhuis in de trant van: nu twee dagen liggen voor de prijs van één? Of, als u nu een nieuwe heup bij ons laat plaatsen, dan krijgt uw partner er gratis ook een? Of, als u toch al door uw eigen risico heen bent, is dit een mooi moment voor een nieuwe knie of een extra bestraling?

Nee hè. Dat soort reclames ziet u nooit. U zou een dergelijke reclame bizar vinden. Terecht. Toch is het wel heel gewoon om dergelijke reclames te zien voor brillen en hoortoestellen. Dagelijks komen ze vele keren langs. ‘Nu gratis een tweede en zelfs derde bril op sterkte. Voor uzelf of voor uw partner.’ En: ‘Bij ons krijgt u uw hoortoestel zonder bijbetaling.’ De handel in brillen en hoortoestellen is duidelijk een uiterst lucratief business model. Ik vraag me af of dat wel past in ons zorgverzekeringsstelsel.

Ziekenhuizen en andere zorgaanbieders klagen regelmatig dat ze (te veel) worden afgeknepen door zorgverzekeraars. Patiënten klagen regelmatig dat het merkmedicijn waar zij de voorkeur aan geven vervangen is door een goedkoper generiek medicijn. Iets meer dan een maand terug hebt u nog kunnen lezen dat patiënten niet meer in een bepaald ziekenhuis terecht konden, omdat het met de zorgverzekeraar afgesproken budget ‘op’ was. Kortom: zorgverzekeraars doen hun uiterste best de zorgkosten in de hand te houden. Dat levert dus ook regelmatig frictie op. Dat is begrijpelijk gezien de tegengestelde belangen van betalende en ontvangende partijen. Daar moeten zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich maar uitpolderen. Gezien de kwaliteit van de zorg in ons land gaat dat gemiddeld heel goed.

Des te vreemder dat je handelaren in brillen en hoortoestellen nooit hoort klagen. Dat zijn uiteindelijk toch ook zorgaanbieders. Natuurlijk: gewone brillen vallen niet onder de basiszorgverzekering. Maar weer wel onder de meeste aanvullende zorgverzekeringen. Voor hoortoestellen kent de basiszorgverzekering officieel een eigen bijdrage, maar die handel (pardon, die zorg) is kennelijk zo lucratief dat sommige ‘zorgverleners’ die eigen bijdrage voor hun rekening nemen. Snapt u hoe dat kan?

Ach, u weet het: alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn wat meer gelijk dan anderen.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!