Het onderzoeken van verzekeringsfraude is een vak apart, maar een coördinator fraudebeheersing kan pas aan de gang als hij eerst van medewerkers het signaal krijgt dat iets het onderzoeken waard is. Daarom heeft NIBE-SVV een nieuwe opleiding op de markt gebracht voor medewerkers van verzekeraars, volmachtbedrijven, intermediair en expertise- en schaderegelingsbureaus.
De klant laat weten dat het navigatiesysteem uit zijn auto is gestolen. En bij dezelfde gelegenheid verdwenen ook de airbags en een stoel (!) uit de auto. Fijn om dan verzekerd te zijn. Maar dat fijne gevoel bij de klant is snel weg als de verzekeraar ontdekt dat het verhaal niet klopt. Bij het ‘uitlezen’ van de automatische registraties blijkt dat de 3 onderdelen bij 3 verschillende kilometerstanden zijn losgekoppeld. Dat viel niet in overeenstemming te brengen met het verhaal van de verzekerde. Fraude dus.
In 2017 hebben verzekeraars voor méér dan 100 miljoen euro aan verzekeringsfraude en meer dan 11.000 fraudeurs opgespoord. Maar wat niemand precies weet: hoeveel verzekeringsfraude is niet opgespoord? En dus ‘gewoon’ betaald? Het Verbond van Verzekeraars heeft weleens een beredeneerde schatting gemaakt. Het zou gaan om een bedrag tussen de 800 miljoen euro en een miljard euro. Vervelend voor verzekeraars en ten minste even vervelend voor elke niet-frauderende klant. Want verzekeringsfraude betekent altijd: hogere premie dan eigenlijk nodig.
Daarom is het goed dat verzekeraars actief proberen verzekeringsfraude te voorkomen. Door bijvoorbeeld samenwerking met politie en justitie. Maar ook door interne en externe verwijzingsregisters, waarin fraudeurs terecht kunnen komen. Én door het aanstellen van coördinatoren fraudebeheersing in de eigen organisatie. Maar die coördinatoren fraudebeheersing zijn natuurlijk afhankelijk van signalen uit de eigen organisatie.
Een coördinator fraudebeheersing kan niet zonder signalen van acceptanten, schadebehandelaars, schade-experts of andere medewerkers, dat er weleens iets aan de hand zou kunnen zijn met een bepaalde verzekeringsaanvraag of schademelding. Maar hoe weten die nu dat er ‘iets aan de hand’ kan zijn? En als het zover is: wat moeten zij dan doen? En wat mogen zij eigenlijk doen? Vaak is dat ook: wat moeten of mogen zij vooral níet doen om de resultaten van het onderzoek niet in gevaar te brengen? En wat te doen om te voorkomen dat een klant ten onrechte van verzekeringsfraude wordt beschuldigd? Want verzekeringsfraude is óók een ernstige beschuldiging. Zorgvuldig onderzoek is noodzakelijk.
De nieuwe opleiding Inleiding Fraudebeheersing Verzekeringsbedrijf is bedoeld voor medewerkers van verzekeraars, volmachtbedrijven, intermediair en expertise- en schaderegelingsbureaus. Tijdens de opleiding leert de deelnemer:
De opleiding is zowel via e-learning als klassikaal (2 dagdelen) te volgen.
Voor degenen die coördinator fraudebeheersing willen worden, bestaat al sinds jaren de succesvolle leergang Coördinator Fraudebeheersing. Op 6 februari start er weer een leergang. Hiervoor zijn nog enkele plekken beschikbaar.
Meer informatie?
De opleidingsadviseurs van NIBE-SVV geven u graag meer informatie:
T: 035 - 7 506 155
E: info@nibesvv.nl
Of ga naar www.nibesvv.nl voor meer informatie.