Om de NIBE-SVV-schadeopleidingen op het gebied van aansprakelijkheids- en motorrijtuigverzekering klaar te maken voor de komende jaren gaat het instituut de opleidingen grondig herzien. ‘Het is de bedoeling dat in deze kennisopleidingen, aangeboden als zelfstudie, examentraining en begeleide cursus, dan ook praktijk en vaardigheden worden opgenomen door middel van integratieve cases en vaardigheidstrainingen’, zo kondigt Guus de Jonge, productmanager bij NIBE-SVV, aan.
‘Specifieke vakkennis is een andere rol gaan spelen. Processen en systemen worden anders gestuurd, medewerkers anders ingezet en opgeleid: meer gericht op die processen en systemen’, aldus productmanager Guus de Jonge. Volgens hem is er ook sprake van een ander type deelnemer, én veranderde opvattingen over hoe de ontwikkeling van de deelnemer beter zou kunnen plaatsvinden. De huidige brancheopleidingen passen daar niet zo goed meer bij. De opleidingsbehoefte heeft zich verbreed naar kennis, vaardigheden, gedrag en houding, constateert De Jonge.
NIBE-SVV heeft samen met klantenpanels en experts uit het werkveld de brancheopleidingen tegen het licht gehouden. Daaruit kwam naar voren dat in de opleidingen meer praktijk wenselijk is. Ook werd er gewezen op het toegenomen belang van communicatieve vaardigheden, de juiste houding en integer gedrag in de functies van schadebehandelaar en acceptant.
Op basis van de adviezen uit het veld gaat NIBE-SVV het komend halfjaar twee nieuwe leergangen opzetten: de leergangen Schadebehandelaar motorrijtuigen en Schadebehandelaar aansprakelijkheid. Een aantal van de huidige branchemodules komt daar in gewijzigde vorm in terug, een aantal zal worden omgewerkt naar verdiepingsworkshops. Ook zullen een paar opleidingen verdwijnen. ‘Belangrijk pluspunt van deze leergangen is dat theorie, praktijk en vaardigheden erin worden opgenomen door middel van integratieve cases en trainingen’, aldus Guus de Jonge.
De losse kennismodules zullen worden afgesloten met toetsen. Het uiteindelijke diploma haalt de kandidaat door het met goed gevolg afleggen van een mondeling praktijkexamen in de vorm van een assessment. De kandidaat krijgt tijdens de assessment de mogelijkheid een aantal taken te doen, waaruit zowel kennis als vaardigheden kunnen worden afgeleid.
Oude diploma’s verliezen hiermee niet hun waarde, benadrukt De Jonge. ‘Juist omdat de oude opleidingen alleen maar stuurden op kennis, kan het behalen van deze diploma’s met daarin vaardigheden en competenties extra aantrekkelijk zijn.’ Voor de bezitters van de ‘oude’ branche-diploma’s komen er dan ook verkorte opleidingslijnen. Zij kunnen op basis van gelijkstellingen en aantoonbare ervaring deelnemen aan het praktijkexamen en zo het leergangdiploma halen.