Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. De impact van deze ontwikkelingen op de bank- en verzekeringswereld is groot. Reden voor NIBE-SVV om in de opleidingsprogramma’s deze impact mee te nemen. Maar dat niet alleen, er moeten ook digitale vaardigheden worden ontwikkeld. En hoe doe je dat? Directeur van NIBE-SVV, Joke Elzenaar, geeft haar visie hierop.
“Gedrag is enorm belangrijk. In onze branche gaat het om vertrouwen en integriteit. Digitale vaardigheden en digitaal gedrag horen daar ook bij”, zegt Joke Elzenaar. “Het beste voor de klant moet centraal staan. Daarbij gaat het nadrukkelijk ook om zaken als ethiek en integriteit. In onze opleidingsprogramma’s moeten we daar dus ook aandacht aan besteden. Er moet werkelijke interesse zijn voor de klant en zijn financiële gezondheid. Gedrag moet verweven zijn in de opleiding. Samen met Boertien Vergouwen Overduin hebben we al een ‘skills academy’ opgezet. Waar het echter nog aan ontbreekt, is digitale skills”, zegt Elzenaar.
“Niet voor niets geeft de Rabobank al zijn medewerkers training sociale media. Bij verzekeraars zie je dat nog niet. Als financieel adviseur moet je gids worden in alle kennis en informatie die (digitaal) voorhanden is om voor je klant het juiste te kunnen kiezen en te adviseren. Wij zetten in op ‘next generation’-opleidingen. Wat betekent de digitalisering voor jou als adviseur? Het e-advies is in opkomst. Je hoeft de deur niet meer uit om advies te kunnen geven. Dat vereist echter wel een andere manier van communiceren. En hoe breng je dat nu over via een computerscherm?”, zegt Elzenaar. “Met de vakinhoudelijke kennis zit het wel goed, maar we moeten niet alleen maar heel veel kennis hebben. Het gaat steeds meer om digitale sociale vaardigheden. Onze rol als opleidingsinstituut is kijken wat partijen als Apple, Google doen. Wat daar gebeurt. Onze rol is ook gids zijn, gids in kennis en ontwikkeling.”
Vaardigheden kun je in de optiek van Elzenaar niet toetsen met meerkeuzevragen. Vaardigheden moet je oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het hebben van veel inhoudelijke en verzekeringstechnische kennis maakt je nog geen goede adviseur. “Op de een of andere manier moet je kunnen laten zien dat je de vaardigheden hebt om een goed adviseur te zijn. De vraag is of de Wft dat voldoende toetst. Ik denk het niet. Reden voor ons om een trainingstool met video te ontwikkelen. Dit is een heel intelligent systeem waarbij je als adviseur moet reageren en feedback krijgt alsof je in een daadwerkelijke adviesomgeving zit. Daar zullen we steeds meer heen gaan.”
Het opleidingsinstituut is ook gestart met de webinarreeks Focus op vakmanschap. “De eerste twee webinars bleken een doorslaand succes. We doen er nu 6 per jaar. Om en om een voor de verzekeringsbranche en een voor de bankenwereld. Focus ligt op vakontwikkeling en kennisdeling. Het is gratis en voor iedereen toegankelijk. Je krijgt digitaal alle informatie. Door de chatmogelijkheid kun je direct vragen stellen. Is er tijd te kort, dan worden de overige vragen achteraf beantwoord. Uiteraard kun je ook achteraf het webinar bekijken als je niet ‘live’ aanwezig kunt zijn.”
Drones, zelfrijdende auto’s, hoverboards. Het is er al of het zit eraan te komen. Waar zitten verzekeringstechnisch de gaten? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Daar moet je als verzekeraar en adviseur over nadenken. Wat betekenen deze technologische ontwikkelingen voor jou als adviseur, als acceptant, als schadebehandelaar? Als jullie zelf digitaliseren, wat moet je daar dan van weten en wat betekent die digitalisering voor jou en voor je klant? Didactisch is ons portfolio opgebouwd uit: to know, impact en to do. Welke vakinhoudelijke kennis heb je nodig, wat is de impact van alle (technologische) ontwikkelingen op de branche en wat moet jij doen om ervoor te zorgen dat je als adviseur je klant nog beter van dienst kan zijn.”
“Was het voorheen zo dat wij mensen opleiden voor het nu, dan is dat nu ouderwets. Wij moeten mensen opleiden voor de toekomst. Wij zullen met elkaar die zoektocht moeten uitvoeren. Wat speelt er, wat komt eraan, wat is de impact? Daar zijn we nu mee bezig, samen met Boertien Vergouwen Overduin, Computrain en Lectric. Uitgangspunt is dat kennis alleen niet voldoende is. Het gaat om het toepassen van die kennis en wij als opleidingsinstituut moeten ervoor zorgen dat ook die digitale vaardigheden en kennis geoefend kunnen worden, zodat de adviseur inderdaad die gids kan zijn. In één woord verantwoord. Dat is onze focus.”