De misère in de financiële sector duurt voort. Volgens De Nederlandsche Bank is de kans gering dat er op korte termijn herstel zal optreden. Ook het IMF en het CPB schatten de situatie somber in. De lage rentestand, een regelrechte vertrouwenscrisis en het gebrek aan innovatie zijn de grootste schuldigen. Tijd dus voor verandering.
Crisisbestrijding
Om de inflatie op peil te houden, heeft de Europese Centrale Bank een programma voor aankoop van staatsobligaties geïnitieerd. Door deze vorm van Quantitative Easing (QE) en een lage rente wil ECB de economie stimuleren. Voor de meeste betrokkenen moet dit een positieve uitwerking hebben. Voor Europese levensverzekeraars is de lage rente echter een grote bedreiging. Omdat (levens)verzekeraars als gevolg van de rentestand lage beleggingsrendementen behalen op nieuwe beleggingen, kunnen ze ook maar lage rendementsgaranties aan klanten geven. Daardoor wordt een belangrijk deel van hun producten onaantrekkelijk voor klanten. Er hoeven slechts één of enkele verzekeraars failliet te gaan, en het vertrouwen in de hele sector daalt nog verder. En sinds de woekerpolisaffaire was dit vertrouwen toch al tot een dieptepunt gezakt. Het roer moet dus om en verzekeraars moeten serieus aan de bak om het vertrouwen van de cliënt terug te winnen. Dit lukt alleen als zij consumenten ervan weten te overtuigen dat hun welzijn voorop staat.
Overal is een app voor!
Technologie speelt voor consumenten een belangrijke rol. Zij zijn gewend geraakt aan gebruiksvriendelijke toepassingen en verwachten een snelle, continue dialoog via social media. Willen verzekeraars kunnen blijven concurreren, dan moeten die nieuwe technologieën een prominentere plaats krijgen in het verzekeringswezen. Verzekeraars zijn namelijk niet langer de enige partij die zich bezighoudt met risico-inschattingen en verzekeren. Nu de toegankelijkheid van data alsmaar verder groeit, nemen andere partijen deze rol steeds vaker op zich. Vaak zijn dit partijen die veel vooruitstrevender zijn in het gebruik van nieuwe media, waardoor onder meer P2P-verzekeren en gamification een flinke opmars maken. Als traditionele verzekeraars niet snel genoeg inspringen op deze ontwikkelingen, dan zetten zij zichzelf daarmee grotendeels buitenspel.
Professioneel veranderen
Inspelen op al deze veranderingen vraagt natuurlijk om een professionele aanpak. Dit vraagt om hoogopgeleide managers, die uiteraard moeten beschikken over kennis van en affiniteit met de financiële sector én over de skills die nodig zijn om die veranderingen in goede banen te leiden. NIBE-SVV biedt daarom meerdere erkende, gespecialiseerde Masteropleidingen aan op het gebied van veranderen. U heeft keuze uit drie geaccrediteerde Masters: Master Management van Cultuur en Verandering (MCC), Master Management & Innovation (MMI) of Master of Business Administration. Voor ieder van deze opleidingen is een specialisatie ontwikkeld die optimaal is afgestemd op de financiële dienstverlening.
Bron: finno.nl
Op Woensdag, 13 December, 2023, 10:55
Vorige maand bespraken we de top 7 trends in de financiële dienstverlening, waarvan duurzaamheid er één is. Het blijkt een onmisbare trend te zijn. Hoewel er al jaren aandacht wordt besteed aan ESG en duurzaamheid, wijst de website Duurzaam Ondernemen erop dat de sector nog steeds voor aanzienlijke uitdagingen staat.