Het kabinet zet extra stappen om witwassen te voorkomen. Zo wil het kabinet onder andere het toezicht op niet-financiële instellingen zoals cryptoaanbieders, notarissen en advocaten verbeteren. Die instellingen moeten de Wwft (en ook sanctiewetgeving) beter gaan toepassen.
Dit schrijven de ministers Kaag van Financiën en minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid in de nieuwe beleidsvisie aanpak witwassen die ze naar de Eerste en Tweede Kamer hebben gestuurd.
In de nieuwe beleidsvisie geven de ministers ook aan dat ze tegelijkertijd de ongewenste gevolgen van de strenge regelgeving willen tegengaan, zoals het niet kunnen openen van een bankrekening door mensen uit sectoren met een hoog witwasrisico, zoals sekswerkers, autohandelaren en verenigingen en stichtingen. Een Wwft-instelling zoals een bank, behoort een individuele afweging te maken van elke klant en een individuele klant niet te weigeren enkel op basis van een sectorbreed witwasrisico. Ze benadrukken daarbij dat het belangrijk is dat de Wwft ook voor kleine Wwft-instellingen uitvoerbaar blijft en dat de lasten voor deze financiële instellingen proportioneel blijven.
Verder vinden Kaag en Yeşilgöz-Zegerius dat nog beter zicht nodig is op de effectiviteit van de antiwitwasaanpak. Daarom gaan ze monitoren of de aanpak werkt, zodat deze eventueel aangepast en verbeterd kan worden. Dit willen ze doen in samenwerking met de betrokken publieke en private partijen.
De ministers reageren daarmee op diverse (inter)nationale onderzoeken naar de Nederlandse witwasaanpak, waaronder het evaluatieonderzoek van de Financial Action Task Force (FATF) – een internationale organisatie die zich onder meer focust op de bestrijding van witwassen.
Uit de evaluatie van de FATF die in augustus is gepubliceerd, blijkt dat de Nederlandse basis van de aanpak van witwassen en terrorismefinanciering goed op orde is. Wel is op een aantal terreinen verbetering noodzakelijk.
De FATF omschrijft de Nederlandse aanpak van witwassen als een robuust systeem en is heel positief over de binnenlandse samenwerking en coördinatie op zowel beleids- als operationeel niveau. In de samenwerking met private partijen en de non-profitsector loopt Nederland voorop. Ook de internationale samenwerking en het intensieve en innovatieve gebruik van data en financiële inlichtingen in strafrechtelijke onderzoeken zijn positieve punten.
De belangrijkste kritiekpunten van de FATF zijn:
In september 2022 bracht De Nederlandsche Bank (DNB) het rapport ‘Van herstel naar balans’ uit. Daarin pleit de bank voor een doelgerichtere aanpak tegen witwassen. Dat wil zeggen een meer risicogebaseerde benadering en een betere risico-identificatie van klanten. DNB wil een beperktere inspanning bij lage risico’s en een grotere inspanning bij de hogere risico’s. DNB gaat financiële instellingen daarbij helpen door meer ‘guidance’ te geven over de benaderingen bij lage risico’s. Ook wil de bank een bredere inzet van technologische innovatieve oplossingen om de witwasaanpak gerichter te maken.
De ministers hebben op 21 oktober 2022 het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen naar de Tweede Kamer gestuurd. Het wetsvoorstel beoogt de mogelijkheden voor informatie-uitwisseling uit te breiden ten behoeve van de poortwachtersfunctie. Het wordt dan voor banken makkelijker om de transacties van hun cliënten gezamenlijk te monitoren. Criminelen stallen hun geld vaak bij verschillende banken om zo onder de radar te blijven. Met gezamenlijke transactiemonitoring kunnen banken beter ongebruikelijke transactiepatronen in beeld krijgen. De verwachting is dat dit leidt tot betere ‘hits’ en zodoende bijdraagt aan een effectievere aanpak van witwassen.
Een andere maatregel uit het wetsvoorstel is dat banken verplicht worden om specifieke risico’s met elkaar uit te wisselen. Op deze manier kunnen criminelen niet shoppen bij banken en hoeven de banken geen dubbel werk te doen.