Volgens de wet moet een medewerker van een financiële instelling in staat zijn om ongebruikelijke transacties te herkennen en dan adequaat te reageren. Dat geldt zeker voor degenen met klantcontact: of het nu de callcentermedewerker is, de accountmanager, de beleggingsadviseur of de jurist. Speciaal voor deze groep medewerkers heeft NIBE-SVV de training ‘Wwft voor iedereen met klantcontact’ opgezet.
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) eist van een financiële instelling dat ze ongebruikelijke transacties meldt bij de FIU-Nederland (FIU: Financial Intelligence Unit) en dat een cliëntonderzoek goed en volledig wordt uitgevoerd. Ken-uw-klant (KYC), het klantdossier actueel houden en transacties monitoren zijn de kernverplichtingen die voortvloeien uit de wet voor de medewerkers.
Maar dat is in de praktijk lastiger en minder vanzelfsprekend dan gedacht. Dat blijkt wel uit de boetes die enkele grote banken een tijd geleden kregen opgelegd van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). Ze hadden de klant onvoldoende gecontroleerd en het zo mogelijk gemaakt dat het door criminaliteit verworven geld ongestoord via Nederlandse bankrekeningen weggesluisd werd.
Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) wordt het vertrouwen in de financiële sector geschaad als financiële ondernemingen (on)bewust een rol spelen bij financieel-economische criminaliteit. Digitalisering vergemakkelijkt deze criminaliteit nog eens. De financiële ondernemingen hebben een belangrijke poortwachtersrol bij het voorkomen ervan, stelt de AFM. Daarom heeft de AFM het tegengaan van witwassen en andere financieel-economische criminaliteit aangemerkt als een van de 7 speerpunten van haar toezicht in 2019.
Met het aanstellen van een compliance officer of -medewerker om beleid te maken en te implementeren is een instelling er nog niet. Ook is nodig dat alle medewerkers in de organisatie, van hoog tot laag, zich bewust zijn van het nut en de noodzaak van compliance en integriteit en van hun signalerende rol hierbij. De laagdrempelige Wwft-training van NIBE-SVV sluit hierbij aan.
Essentieel voor een goede uitvoering van het ken-uw-klant principe (KYC) is uiteindelijk de menselijke toets. Want er is meer nodig dan processen zo goed mogelijk inrichten. Om ongebruikelijke transacties te kunnen signaleren is het van groot belang dat medewerkers in de ‘eerste lijn’ niet alleen een klantgesprek voeren, maar ongebruikelijke patronen herkennen, leren doorvragen en de wetten en regels kunnen vertalen naar hun eigen werkterrein. Ook dat maakt deel uit van de training. Aan de hand van cases oefenen de deelnemers en leren zij om de vertaalslag naar de praktijk te maken.
De training bestaat uit 2 dagdelen van 3 uur.
Na het volgen van de training beschikken medewerkers met klantcontact over een degelijk fundament op basis waarvan zij hun functie en hun signalerende rol op integere wijze kunnen uitoefenen.
De training kost € 675 excl. btw en excl. studiemateriaal. Het doornemen van de lesstof en het maken van de voorbereidingsopdracht betekenen een studiebelasting van ongeveer 4 uur. Er zijn geen specifieke vooropleidingseisen. De eerstvolgende training start in september.
Geïnteresseerd? Meld u dan meteen aan. Behoefte aan een opleidingsadvies? Bel gerust een van de opleidingsadviseurs op 035 - 7 506 155.
Bekijk ook onze andere opleidingen op dit gebied