ESG-rapportageplicht van start: is jouw bedrijf al begonnen?

Sinds 1 januari 2024 is een groot aantal bedrijven verplicht om een ESG-rapportage op te stellen. En in de loop van de komende jaren moeten meer bedrijven dit gaan doen. In deze rapportage brengt het bedrijf verslag uit over het beleid van de organisatie op het gebied van duurzaamheid (Environment), maatschappij (Social) en bestuur (Governance).  

De eerste maanden van het jaar zijn al voorbij. Zijn jullie al met de rapportage begonnen? Of worstel je nog met waar je moet beginnen?  

Rapportageplicht stapsgewijs ingevoerd 

Voordat je begint om alles op te tuigen, check je of je bedrijf verplicht is om te rapporteren. Organisaties die dit zijn, voldoen aan minimaal 2 van de onderstaande zaken: 

  • De jaaromzet van je bedrijf is groter dan € 40 miljoen 
  • Er zijn 250 of meer medewerkers in dienst 
  • Het balanstotaal bedraagt meer dan € 20 miljoen 

De verplichting van het rapporteren wordt stapsgewijs ingevoerd. Vanaf dit jaar moeten organisaties die nu al onder de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) vallen dit doen.  

Vanaf 1 januari 2025 komen daar de organisaties die niet onder de NFRD vallen bij. En in 2026 moeten kleine en niet-complexe kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen en beursgenoteerde mkb’ers er ook aan geloven.  

Niet alleen extra werk, ook voordelen 

Wie denkt dat het ESG-rapport alleen maar extra werk oplevert en geen voordelen biedt, heeft het mis. Dankzij het rapporteren van de activiteiten van jouw bedrijf: 

  • Is je bedrijf beter voorbereid op de ontwikkelingen in de toekomst  
  • Is inzichtelijk op welke bedrijfskosten je kunt besparen 
  • Verbeter je het imago van de organisatie door de uitkomsten van het rapport uit te dragen 
  • Is het bedrijf interessanter voor investeerders, beleggers en potentiële kopers 

Leg vast hoe het bedrijf de wereld een stukje beter maakt 

Maar wat leg je dan vast? Nou bijvoorbeeld wat je allemaal doet om de CO2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. En hoe jullie je steentje bijdragen aan meer biodiversiteit rondom het bedrijfspand.  
Voor het kernthema maatschappij noteer je hoe je als bedrijf voor je medewerkers en hun werkomgeving zorgt. Zoals inclusieve initiatieven, privacy, mensenrechten en arbeidsnormen. Voor het laatste onderwerp, bestuur, leg je vast hoe jullie corruptie voorkomen. Zoals het houden van interne controles en het hanteren van een klokkenluidersregeling.  

Stappenplan voor het opstellen van de ESG-rapportage 
Het opstellen van de rapportage doe je in 8 stappen: 

  1. Begin met het creëren van bewustwording en draagvlak binnen het bedrijf 
  2. Vraag input aan medewerkers en externe stakeholders om vast te leggen waar jullie bedrijf het de meeste invloed op heeft 
  3. Verzamel de gegevens die je al hebt, zoals de CO2-uitstoot van het bedrijf 
  4. Formuleer met medewerkers een visie op ESG 
  5. Noteer de doelstellingen voor milieu, maatschappij en bestuur 
  6. Presenteer het beleid naar medewerkers, leveranciers en partners 
  7. Monitor de stappen die jullie als bedrijf zetten en de impact hiervan 
  8. Zet de rapportage door naar de accountant om te toetsen. En deel de uitkomsten van het rapport met jullie klanten, medewerkers en partners 

Ontdek meer over duurzaamheid in de financiële dienstverlening

Tijdens de training Duurzaamheid in de Financiële Dienstverlening leer je meer over de duurzaamheidsdoelstellingen die binnen jouw bedrijf een rol spelen. Maar ook wat de gevolgen van deze doelstellingen zijn op de bedrijfsvoering. Daarnaast bieden wij de training ESG en Duurzaamheidsverslaggeving aan, waarin je inzicht krijgt in de principes van Environmental, Social & Governance (ESG) en leert hoe je effectief duurzaamheidsverslaglegging kunt toepassen binnen je organisatie. Bekijk meer informatie over de training Duurzaamheid in de Financiële Dienstverlening en ESG en Duurzaamheidsverslaggeving

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!