Wat gaan we doen, en waarom werkt dat? Natuurlijk wil je helderheid over de opzet van een opleiding of training. Daarom deelt docente Riekje Stokes in dit artikel nuttige wetenswaardigheden over de training ‘Feiten of Fabels?’. Ze vertelt je onder andere over de opzet en waarde van de Scriptmethode©. Nieuwsgierig waarom de beste interviewers functioneel dom zijn? Ook dat legt Riekje haarfijn uit.
‘Verschillende factoren die onderling verbonden zijn, bepalen jouw succes als je professioneel aan waarheidsvinding doet’, trapt Riekje af. ‘Je moet de juridische basis kennen, je interviewskills perfect op orde hebben en je bevindingen helder en correct op papier kunnen zetten. Deze onderdelen van het vakgebied dien je tot in de puntjes te beheersen. Daarom werken we met een vast docententeam dat elkaar perfect aanvult. We zijn ook altijd bij alle 3 de klassikale bijeenkomsten aanwezig.’
Die wisselwerking tussen de docenten is essentieel bij ‘Feiten of Fabels?’. Het werkt als volgt, vertelt Riekje: ‘Je krijgt les van Marius Rademaker, Bregje De Lannoy en mijzelf. Ieder van ons is in de lead op specifieke onderdelen. Marius is onder andere van de juridische kaders en fraude awareness. Bregje verzorgt de o zo belangrijke schriftelijke vastleggingscomponent. Ikzelf ben aan zet voor alles wat bij waarheidsvindingscommunicatie komt kijken.’
Maak eenvoudig kennis met de docenten als je meer over hen wilt weten
‘We hebben een blauwdruk van de lessen, die volgen we in de basis. Dat klinkt star, maar dat is allerminst waar’, zegt Riekje gepassioneerd. ‘We doen bij elke groep een intake. De studenten geven vooraf aan welk leerpunt ze in de training verwerkt willen hebben. Op basis van die input brengen wij verschillende accenten in de lesstof aan. Zo kunnen we naar gelang differentiëren. On de spot besluiten we overigens regelmatig om kleine aanpassingen in het programma door te voeren. Er kan altijd iets ter sprake komen waardoor het slim is om een onderwerp bijvoorbeeld naar voren te halen. Als we zien dat iets nu actueel is, waarom zouden we dan wachten? Die flexibiliteit komt voort uit het feit dat wij als docenten er altijd alle 3 zijn. Daardoor kunnen we makkelijk schakelen.’
Iets roepen op basis van vermoedens of aannames. Daarmee kom je er niet in waarheidsvinding. ‘Ons vak draait om de fundering achter de bewering’, vervolgt Riekje. ‘Wij geloven in de kwaliteitskeurmerken die voortkomen uit politieverhoren: objectiviteit en betrouwbaarheid. Daarom hechten wij zoveel waarde aan de regelen der kunst. Dit betekent in het kort dat we voor vakmanschap en objectiviteit staan. Geen slinkse trucjes aanleren, maar echte vaardigheden perfectioneren. Dat is wat we doen.’
Voor we verder gaan, is het handig dat je begrijpt wat de scriptmethode© inhoudt. Riekje legt dit als volgt uit: ‘Feitelijk is het een praktijkcasus die is uitgewerkt in een trainingsscript. Zie het als een voorbeeldgesprek dat is opgeknipt in delen die elk een aantal vaardigheden voor het voetlicht brengen. Uiteraard nemen we vooral veelvoorkomende communicatieve voetangels en klemmen op in het Script©. Juist daar wil je mee oefenen. Dat is nodig omdat je in het echt ook altijd communicatieve obstakels moet overwinnen.’
‘Nu komen we bij een buikpijnonderwerp: de gevreesde rollenspelen. Gelukkig kan ik iedere student geruststellen’, vertelt Riekje met een twinkeling. ‘Dag 1 staat in het teken van leren door observeren. Je kijkt naar ons als trainers terwijl wij het Script© uitspelen. Je ziet wat werkt, en wanneer het faliekant fout gaat. Wij nodigen je uit om hierop te reageren. Zo achterhalen we samen wat wijsheid is. Dat is leuk en super effectief. Je bent dan dus al op een interactieve manier met de theorie en benodigde vaardigheden bezig. Bij ons zul je weinig PowerPoints voorbij zien komen.’
Tijdens de 2e bijeenkomst staat leren door ervaren centraal. ‘Je bereidt voor dag 2 vanuit dezelfde casus die wij als docenten tijdens dag 1 doorlopen hebben, een interview voor. Dat interview ga je zelf afnemen’, verheldert Riekje. ‘Je brengt dat wat je tijdens dag 1 vanaf de zijlijn hebt geleerd in de praktijk. Daarbij garanderen wij een veilige en vertrouwde leeromgeving. Dit principe is heilig. Loop je vast, dan nemen wij de interviewrol kort van je over. Zodat jij daarna weer vol vertrouwen vooruit kan. Ook voor dag 3 bereid je een opdracht voor. Deze staat in het teken van schriftelijke communicatie. Naast het bespreken van deze opdracht staat dag 3 overigens volop in het teken van herhalen en verfijnen.’
Als je aan een casus begint, dan heb je altijd enige voorkennis. Je hebt immers de casus gelezen, en daarnaast neem je je eigen ervaring mee. Misschien heb je ook al wat mensen gesproken voordat je de betrokkene interviewt. Kortom, je referentiekader is gevuld. Daar zit exact de angel. ‘Als je niet oppast, ga je automatisch gesloten checkvragen stellen’, licht Riekje toe. ‘Je brein zet je hiertoe aan. Je grijze massa zoekt namelijk bevestiging van datgene wat je al denkt te weten. Maar of die voorkennis een feit of een fabel is, moet nog blijken. Doe daarom vooral alsof je niets weet en ga het interview blanco in. Functioneel dom zijn noemen Marius, Bregje en ik dat.’
12 waarheidsvinders gaan de hele sluier oplichten tijdens deze 3-daagse training. We willen iedere student die diepgaande persoonlijke leerervaring bieden. Leren van elkaar en samen groeien. Kwaliteit gaat wat ons betreft altijd boven kwantiteit. Daarom houden we de groepen bewust klein’, vertelt Riekje tot slot.
Riekje, Marius en Bregje leren jou de fijne kneepjes van het waarheidsvindingvak. Daar kun je van op aan. Geloof je in hun bewezen aanpak en wil je meer weten over de opleiding ‘Feiten of Fabels?’. Bekijk de opleidingspagina of download de brochure. Ben je enthousiast, schrijf je dan meteen in en stel je plek veilig.