Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten bij het opzeggen van hun schadeverzekering soms te maken krijgen met onverwachte kosten. Voor het Verbond van Verzekeraars was dit mede aanleiding de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contractstermijnen aan te passen. De nieuwe gedragscode geldt sinds 1 januari 2019.
Verzekeraars en/of hun gevolmachtigden brengen soms kosten in rekening bij een (tussentijdse) beëindiging van een verzekering. Deze kosten hebben allerlei benamingen: wijzigingskosten, opzegkosten, administratieve kosten, kosten aanmelding RDW, et cetera.
Deze kosten staan vaak in de kleine lettertjes van de verzekeringsovereenkomst en zijn meestal onbekend bij de verzekerde. Onverwachte beëindigingskosten kunnen het opzeggen en oversluiten van een verzekering voor de consument bemoeilijken en maken het lastig om (tussentijds) van verzekeraar te veranderen. Dat beperkt de bedoelde werking van de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contractstermijnen.
Het Verbond van Verzekeraars (Verbond) wil strengere wetgeving voorkomen en heeft de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contractstermijnen daarom op 2 punten aangescherpt. De wijzigingen zijn:
De gewijzigde gedragscode is op 19 december 2018 voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering van het Verbond en goedgekeurd. De nieuwe gedragscode is sinds 1 januari 2019 van toepassing.
Op dezelfde Algemene Ledenvergadering is eveneens een aanvulling op de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) goedgekeurd. De aanvulling houdt in dat verzekeraars sinds 1 januari 2019 verplicht zijn om eens in de 3 jaar een audit te laten uitvoeren op de GBL, om te toetsen of de gedragscode wordt nagekomen.
Ook diverse opleidingen van NIBE-SVV gaan in op de wijzigingen, zoals: