Fraude is bedrog en kent verschillende verschijningsvormen. Van persoonsgegevens opzettelijk misbruiken (identiteitsfraude) en spookfacturen sturen (acquisitiefraude) tot bellen op naam van een andere abonnee (telecomfraude) en een te hoge declaratie indienen voor thuishulp (zorgfraude). Ook met verzekeringen wordt volop gesjoemeld. Bedrijven en organisaties dienen hierop zeer alert te zijn. Maar dan moeten ze wel weten wat fraude is en hoe ze fraude kunnen herkennen, opsporen en bestrijden. Is dat te leren? Jazeker. NIBE-SVV biedt daarvoor praktijkgerichte trainingen en opleidingen.
Zowel bedrijven als consumenten maken zich schuldig aan fraude. Denk aan een ondernemer die meldt dat zijn kantoor is afgebrand terwijl hij het vuur zelf heeft aangestoken. Of een tandarts die een dubbele declaratie indient. Consumentenfraude is globaal in vier soorten te verdelen: meer claimen dan de werkelijke waarde, net doen alsof geleden schade onder de dekking valt, opzettelijk schade veroorzaken om een uitkering te krijgen en verkeerde of onvolledige informatie verstrekken bij het sluiten of aanvragen van een verzekering.
Fraude rond verzekeringen is omvangrijk en vraagt om een effectieve aanpak. Verzekeraars slagen er steeds beter in om fraude op te sporen en te bestrijden. Dat scheelt jaarlijks vele tientallen miljoenen aan onterechte uitkeringen. Reden genoeg om aandacht te blijven geven aan een succesvolle fraudebestrijding. Ook om te voorkomen dat verzekerden de dupe worden en een hogere premie moeten betalen.
Voor het bestrijden van fraude zijn specifieke kennis en vaardigheden nodig. Volg daarvoor een praktijkgerichte training of opleiding van NIBE-SVV. Onze opleiding Inleiding Fraudebeheersing Verzekeringsbedrijf is interessant voor de acceptant, schadebehandelaar, schade-expert of fraudecontactpersoon bij een verzekeringsmaatschappij, gevolmachtigde, intermediair of expertisebureau is. Succesvolle fraudebeheersing in het verzekeringsvakgebied begint met het signaleren van onrechtmatigheden. Wanneer is bij een verzekeringsaanvraag of schademelding nader onderzoek op zijn plaats? U weet het nadat u deze opleiding heeft gevolgd. Ook is de opleiding zeer geschikt om het fraudebewustzijn van medewerkers te verhogen.
U leert:
Bent u binnen uw organisatie fraudecoördinator of -contactpersoon? En wilt u meer grip hebben op fraude? Dan is onze Leergang Coördinator Fraudebeheersing Verzekeringen interessant voor u. Aan de orde komen alle aspecten die bij fraudebeheersing een rol spelen.
U leert:
Elke organisatie dient uiterst zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens, zowel met die van de eigen medewerkers als die van klanten en relaties. Zo sluit u fraude zoveel mogelijk uit. Hoe wordt u privacybewust? Wat zijn de privacyrisico’s? Dat behandelen wij in de praktijkgerichte training Privacy Awareness.
U leert:
Hoe gaat u veilig om met (digitale) informatie? Dat staat centraal in de praktijkgerichte training Security Awareness. Binnen 1 dag is het brede securitylandschap voor u bekend terrein en bent u op de hoogte van de wet- en regelgeving, normen en vormen van beveiliging en het belang van awareness.
U leert:
Met de toename van digitale informatie neemt ook de cybercriminaliteit toe. Datalekken, fraude en hackaanvallen liggen op de loer. Cybercrime is niet te voorkomen. Wel is het mogelijk om de risico’s te beheersen. Meer weten? Meld u dan aan voor de Masterclass Privacy & Cybersecurity.
U leert:
Heeft u vragen? Wilt u weten welke opleiding het beste bij u past? Onze opleidingsadviseurs helpen u graag op weg. Bel ze op 035 - 7 506 155 of vul het contactformulier op onze website in.