Het zorgverzekeringsseizoen nadert het jaarlijkse einde. Enig verder toezicht op juiste informatie en beheerste reclame zou niet misstaan.
Een financiële-dienstverlener mag geen misleidende informatie geven. Dat weet u waarschijnlijk wel en zelfs als u het niet wist, ga ik er van uit dat u dat niet doet.
Daarom is het mij opgevallen dat in de laatste dagen van het oude jaar steevast een TV-reclame te zien was van een zich als zorgverzekeraar presenterende partij die duidelijk misleidende informatie gaf. Aftellend tot het nieuwe jaar was de boodschap: ‘u hebt nog 10, …, 5, 4, 3, 2 dagen de tijd om een nieuwe zorgverzekering bij ons af te sluiten’. En dat is onzin. Want de mogelijkheid om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten loopt jaarlijks niet op 31 december af, maar op 31 januari van het nieuwe jaar. Oók bij deze aanbieder. Misleiding dus.
Nu snap ik wel waarom deze aanbieder bewust misleidend bezig is. De datum van 31 december geldt als laatste datum voor het opzeggen van een bestaande zorgverzekering. En de marketingjongens (m/v) van deze aanbieder zullen hebben bedacht: ‘het levert alleen handel op als de bestaande zorgverzekering van de klant nog tijdig, dus vóór 1 januari, opgezegd kan worden’. Mogelijk gevolgd door enige interne discussie of je dat als excuus mag gebruiken om klanten verkeerd te informeren. Waarbij – nog even doorspeculerend – ook het argument op tafel is gekomen dat in één reclame twee datums noemen wel erg verwarrend is voor klanten. Waarna de marketingjongens aan het langste eind trokken.
Maar toch: het zit niet lekker. Want het blijft misleidend. Daarmee neem je de klant niet serieus en – erger – breng je mogelijk klanten in verwarring die het wél goed hadden begrepen. Klanten die (terecht) dachten tot 31 januari de tijd te hebben om een nieuwe zorgverzekering uit te zoeken en die nu mogelijk overhaast een beslissing hebben genomen.
Ik heb niets tegen ‘handel’ en vind ons private zorgverzekeringsysteem te verkiezen boven een publiek systeem. Maar ik heb wel bezwaar tegen reclames waarbij de ‘handel’ voorrang krijgt op eerlijke informatie.