Dat ook racefietsen en mountainbikes te voorzien zijn van een (uiterlijk) nagenoeg onzichtbaar motortje wordt steeds bekender. Sinds de Belgische veldrijdster Femke van den Driessche werd betrapt met een elektromotortje in het frame van haar fiets, neemt het aanbod van dergelijke motortjes in rap tempo toe. Steeds meer liefhebbers van wielrennen schaffen zich een fiets aan met een dergelijk motortje, of laten er een plaatsen in hun fiets. Voor degenen die – bijvoorbeeld vanwege hun leeftijd – steeds meer moeite hebben om het vaste ploegje waarmee zij hun sport beoefenen bij te houden, is een motortje een ideaal hulpmiddel.
Tot nu toe is er weinig aandacht voor de juridische consequenties. Door het plaatsen van een elektromotortje in een fiets, wordt de fiets van rechtswege een ‘motorrijtuig’. Want: ‘bestemd om te worden voortbewogen (…) mede door een mechanische kracht op of aan het voertuig zelf aanwezig’ (art. 1 lid 1 onder c Wegenverkeerswet).
Dat de fiets door het plaatsen van een motortje een motorrijtuig is geworden, heeft consequenties:
Verzekeraars moeten besluiten hoe met dit risico moet worden omgegaan. Willen zij dit risico dekken op een AVP (al dan niet optioneel, al dan niet tegen extra premie)? Een aparte, op een bromfietsverzekering lijkende, verzekering is ook mogelijk.
Daarnaast doen intermediairbedrijven er goed aan om de samenwerkende verzekeraars te vragen hierover zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden.
De gemiddelde klant en vermoedelijk ook de gemiddelde leverancier zijn zich waarschijnlijk niet bewust van de risico’s. Er is voor elke financieel dienstverlener, en zeker voor adviseurs, een mooie taak weggelegd om klanten hierover te informeren. Dat geldt zeker voor klanten waarvan bekend is dat zij wielrennen, mountainbiken of iets dergelijks. Een financieel dienstverlener die wielerverenigingen, fietsenwinkels of mogelijke andere leveranciers van deze motortjes of racefietsen met motortje in zijn portefeuille heeft, doet er ook goed aan zijn klanten te wijzen op de consequenties.
NIBE-SVV heeft diverse opleidingen waarin de verzekerbaarheid van en aansprakelijkheid bij nieuwe technische ontwikkelingen aan de orde komt: