Minister Asscher wil voorkomen dat werkgevers vanaf 1 januari 2016 voor 1 jaar overstappen naar de publieke WGA-verzekering van UWV en zo onbedoeld financieel voordeel behalen. Met een maatregel verplicht hij werkgevers om in alle gevallen ten minste 3 jaar bij UWV verzekerd te zijn.
Dit betekent dat werkgevers die per 1 januari 2016 de publieke verzekering bij UWV instromen pas per 1 januari 2019 opnieuw eigenrisicodrager kunnen worden. Deze werkgevers betalen vanaf 1 januari 2017 nog minimaal 2 jaar de meer marktconforme premie volgens de nieuwe systematiek zoals die is aangekondigd in de Kamerbrief van 22 juni 2015. Ook werkgevers waarvan al eerder het eigenrisicodragerschap is geëindigd, mogen pas eigenrisicodrager worden wanneer zij minimaal 3 jaar publiek bij UWV verzekerd zijn geweest.
Er is bij de Ziektewet en de regeling Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA) sprake van duale financiering. Werkgevers kunnen zich voor het risico van WGA-schadelast publiek verzekeren of bij private verzekeraars. De publieke verzekeraar (UWV) heeft echter een compleet andere manier van premievaststelling dan zijn private collega’s. Hierdoor is een ongelijk speelveld ontstaan. Door de financiering te wijzigen, met name het verschil in premievaststelling, wil minister Asscher een gelijk speelveld scheppen voor de publieke WGA-verzekeraar en de private WGA-eigenrisicodragersverzekeraars. De beoogde invoeringsdatum van de nieuwe financiering is 1 januari 2017.
Deze nieuwe financiering had echter ook een onbedoeld effect. Door de gewijzigde financiering kunnen werkgevers die eigenrisicodrager zijn, met achterlating van de WGA-last bij de private verzekeraar, terugkeren in de publieke verzekering. Bij UWV betalen werkgevers vervolgens de minimumpremie (0,11% in 2016), omdat er geen schadelast is die toegerekend kan worden. Vervolgens kunnen deze werkgevers per 2017 weer eigenrisicodrager worden en hun schadelast bij UWV achterlaten. Grote werkgevers met veel arbeidsongeschikte werknemers zouden zo miljoenen goedkoper uit zijn. Daar wil de minister nu een stokje voor steken.
De nieuwe financieringswijze heeft grote consequenties voor werkgevers. Tegelijkertijd is de materie zeer complex. In de Beursbengel van september (nr. 847) en in die van oktober (nr. 848) wordt in 2 artikelen uitgelegd hoe de nieuwe systematiek in elkaar steekt.
Daarnaast biedt NIBE-SVV een aantal opleidingen aan, waarin de WGA en het duale financieringsstelsel uitgebreid aan de orde komen: