Schadevrije jaren werden jarenlang gezien als een persoonlijk bezit van de verzekeringnemer van een autoverzekering, ook als een andere bestuurder de schadevrije jaren had opgebouwd. Met ingang van 1 januari 2022 komt voor een aantal situaties de mogelijkheid om de schadevrije jaren over te dragen aan een andere persoon.
Strak systeem
Sinds de invoering van het bonus-malussysteem is er gesleuteld aan het systeem van de schadevrije jaren. Van oorsprong was de laatste verzekeraar degene die besliste over het toepassen van de opgebouwde schadevrije jaren. Door de jaren heen zien we een verschuiving naar een strak geregisseerd systeem, waarbij de regelingen van de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (EPS) bepalend zijn. EPS beheert het Roy-datasysteem, waarin de royementsgegevens en de schadevrije jaren van verzekerden zijn opgenomen.
Niet-wenselijke situaties
Het strak geregistreerde systeem geeft duidelijkheid en voorkomt fraude, maar leidde soms ook tot situaties die niet wenselijk waren. Onder andere de Consumentenbond maakte zich druk hierover.
Problemen in het systeem
- Na het overlijden van een partner kwamen alle opgebouwde schadevrije jaren te vervallen. Dit was niet uit te leggen aan de overblijvende partner die misschien al jarenlang de enige gebruiker van de auto was. Alleen omdat de overleden partner de genoemde verzekeringnemer was, vervielen de schadevrije jaren.
- Bij echtscheiding of ontbinding van een geregistreerd partnerschap ging het fout als de schadevrije jaren waren geregistreerd op naam van een van de partners en de auto in de praktijk geheel of gedeeltelijk werd gebruikt door de andere partner. De schadevrije jaren waren eigendom van de partner op wiens naam de verzekering stond.
- Werknemers die met een auto van de zaak reden, ondervonden ook problemen. Zo leverden zij soms hun eigen schadevrije jaren in bij de verzekeraar van de auto van de zaak. En waren die vervolgens verdwenen op het moment dat zij weer met een eigen auto gingen rijden.
Of ze hadden jarenlang schadevrij gereden in een auto van de zaak en na beëindiging van het gebruik van de bedrijfsauto konden ze bij een particuliere autoverzekering weer beginnen met 0 schadevrije jaren.
- Verder konden schadevrije jaren die bij een buitenlandse verzekeraar waren opgebouwd niet in Nederland geregistreerd worden.
Niet altijd leidden deze situaties tot problemen. Een aantal verzekeraars ging coulant om met de regels en zorgde voor oplossingen. Andere verzekeraars pasten de regels erg strikt toe.
Nu zijn de mogelijke oplossingen formeel erkend door de leden van het Verbond van Verzekeraars.
De oplossingen
- Situatie na overlijden: na het overlijden van de partner kan de achterblijvende partner een verzoek indienen bij de autoverzekeraar om de schadevrije jaren over te schrijven. Voorwaarde is dat de partner staat ingeschreven op het adres van de overledene en in het bezit is van een rijbewijs.
- Echtscheiding of een ontbinding van het geregistreerd partnerschap: bij een echtscheiding of ontbinding van het geregistreerd partnerschap kunnen de schadevrije jaren worden verdeeld door de partners. De eigenaar van de schadevrije jaren kan deze geheel of gedeeltelijk overdragen aan de ex-partner met een afstandsverklaring.
- Leaseauto: de met een leaseauto opgebouwde schadevrije jaren kunnen worden vastgelegd in het Roy-datasysteem door middel van een leaseverklaring.
- Buitenlandse schadevrije jaren: de door een Europese verzekeraar opgestelde verklaring kan bij een Nederlandse verzekeraar worden ingediend.
De nieuwe afspraken zijn per 1 januari 2022 ingegaan. Nog onduidelijk is hoe verzekeraars omgaan met de probleemgevallen die op een eerdere datum zijn ontstaan.
Ook is nog niet duidelijk welke individuele eisen verzekeraars gaan stellen aan de verklaringen die nodig zijn om in de hiervoor omschreven gevallen schadevrije jaren over te dragen.
Kansen voor de adviseur
Schadevrije jaren hebben grote invloed op de te betalen premie van een autoverzekering. Met de invoering van de nieuwe regels krijgt de adviseur nieuwe mogelijkheden om voor zijn klant een redelijke korting op basis van schadevrije jaren te krijgen.
Meer weten?
NIBE-SVV heeft diverse schadeopleidingen die ingaan op het bonus-malussysteem en het Roy-datasysteem:
Op de hoogte blijven van relevante actualiteiten op jouw vakgebied?
Met een abonnement op Wft Triple A ben je altijd permanent actueel vakbekwaam.