Verzekeringsfraude komt op grote schaal voor. Soms ligt het bedrog er dik bovenop en kost het de verzekeraar weinig moeite om dat aan te tonen, soms komt is er meer onderzoek voor nodig.
Een tandarts klopt aan bij zijn verzekeraar. Hij wil aanspraak maken op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat hij bij een auto-ongeluk een vinger zou zijn kwijtgeraakt. Die blijkt hij zelf te hebben geamputeerd. Een verhaal uit het oeuvre van Roald Dahl, bekend om zijn bizarre plots? Nee, dat is het niet. Het is een waargebeurd geval van fraude.
Frauderen met een verzekering is aan de orde van de dag en dat kan extreme vormen aannemen. Meestal gaat het echter om meer ‘onschuldige’ maar niet minder kwalijke zaken. Zoals de melding van een vakantieganger dat in Zuid-Afrika spullen van hem waren gestolen. Dat kan gebeuren. Maar een winterjas? In een land waar de temperatuur niet onder de 25 graden komt? Bij de verzekeraar begonnen allerlei alarmbellen te rinkelen. Uit onderzoek bleek dat de gehele diefstal was verzonnen.
En wat te denken van de man die aan zijn aansprakelijkheidsverzekeraar meldde dat hij per ongeluk de gouden ketting van een vriend in een afvalcontainer had gegooid? En dan werd die container ook nog eens diezelfde zaterdag nog geleegd! Maar wat bleek? In die gemeente worden op zaterdagen helemaal geen containers geleegd. De alertheid van de verzekeraar was goed voor een besparing van € 1200,-.
Het kan nog doorzichtiger. Een kickbokser wilde letselschade vergoed krijgen. Hij zou zijn sport niet meer kunnen beoefenen omdat hij onder meer zijn nek niet meer kon draaien en zijn armen niet meer omhoog kon krijgen. Een paar maanden later vernam de verzekeraar dat hij weer aan wedstrijden meedeed en zelfs een partij won. Ontkennen had weinig zin, alleen al omdat zijn gezicht op affiches stond.
Een man gaf aan dat bij een inbraak een televisie, camera en allerlei andere nieuwe apparatuur waren ontvreemd. Hij gaf een verkoopadres op, maar daar bleken die spullen niet te koop te zijn. Bovendien bleek dat het ingeslagen glas vóór de deur lag en niet erachter. Dat is op zijn minst opmerkelijk als een raam van buitenaf wordt ingeslagen. De verzekeraar was er snel uit: de inbraak was in scène gezet.
Ook de man die beweerde dat zijn tapijt door stormschade was verwoest, had zich wat beter moeten indekken. Volgens hem had de harde wind een steekvlam veroorzaakt in zijn gaskachel, waardoor het tapijt werd geruïneerd. Maar op het dak van zijn flat bleek helemaal geen kachelpijp te staan.
Gemakkelijk te herkennen of niet: de basis van succesvol fraude opsporen en aanpakken is kennis. Volg daarvoor een praktijkgerichte training of opleiding van NIBE-SVV. Interessant voor de fraudeambassadeur, fraudecoördinator of fraudecontactpersoon bij een verzekeringsmaatschappij, intermediair of andere financiële instelling is onze opleiding Inleiding Fraudebeheersing Verzekeringsbedrijf. Wanneer is bij een verzekeringsaanvraag of schademelding nader onderzoek op zijn plaats? U weet het nadat u deze opleiding heeft gevolgd. Ook is de opleiding zeer geschikt om het fraudebewustzijn van alle medewerkers te verhogen.
U leert:
Bent u binnen uw organisatie fraudecoördinator of -contactpersoon? En wilt u meer grip hebben op fraude? Dan is onze opleiding Coördinator Fraudebeheersing Verzekeringen interessant voor u. Aan de orde komen alle aspecten die bij fraudebeheersing een rol spelen.
U leert:
Heeft u vragen? Wilt u weten welke opleiding het beste bij u past? Onze opleidingsadviseurs helpen u graag op weg. Bel ze op 035 - 7 506 155 of vul het contactformulier op onze website in. Bron genoemde gevallen: NOS.nl.