Kees Dullemond, een doorgewinterde expert met 40 jaar ervaring in de verzekeringswereld, stort zich al 2,5 jaar met passie op duurzaamheid als directeur bij INSVER. In de transitie naar een groenere branche ziet hij INSVER als dé gratis snoepwinkel voor verzekeringsadviseurs die de duurzame overstap willen maken. Naast zijn directeurschap is Kees eigenaar van KD-advies, coach, trainer en auteur van diverse boeken. Ook is hij vanwege zijn expertise een graag geziene gast bij talkshows.
Als je het Kees vraagt, zijn er zaken op het gebied van duurzaamheid die nog beter kunnen. Zo gaat de transitie wat hem betreft nog te langzaam. ‘Uit onderzoek blijkt dat als je 20% van de bevolking in Nederland in beweging krijgt, er dan echt verandering ontstaat. Wanneer die 20% over de dam is, volgt er meer. Dat geldt ook bij dit soort grote transities. Alleen ligt het tempo van de transitie te laag door allerlei zaken, zoals politieke discussies, zaken die worden uitgesteld et cetera.’
Kees ziet ook wel in dat bepaalde zaken niet à la minute kunnen veranderen. ‘We moeten in Nederland de overstap maken naar hernieuwbare brandstoffen. Daarvoor moet er veel gebeuren. Het is belangrijk om te beseffen dat we in een overgang zitten. Dat betekent niet dat we van de ene op de andere dag het mes kunnen zetten in de verkoop van bijvoorbeeld dieselauto’s. Of dat we morgen dieselauto’s niet meer verzekeren.’
Voor Kees is het duidelijk dat het stap voor stap moet gebeuren. En het allerbelangrijkste: we moeten het samen doen. ‘Duurzaamheid kan niemand alleen doen. Een bedrijf niet, het ministerie van Financiën niet, een verzekeraar niet, een installatiebedrijf niet en een consument niet. Je moet het echt met elkaar doen. Dat is het sleutelwoord in deze overgang: met elkaar. Als samenleving moeten we zoeken naar een manier waarop we dit samen aanpakken en invullen.’
De financiële sector heeft hierin een belangrijk aandeel. ‘De rol van bijvoorbeeld de bancaire sector is cruciaal. Voor de transitie moet er ongelofelijk veel geïnvesteerd worden, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Hierbij gaat het om investeringen van miljarden euro’s. We nemen afscheid van de oude wereld en investeren in een nieuwe wereld. Dus zijn er banken nodig die dit financieren.’
Vurig gaat Kees dieper in op de rol van zijn vakgebied. ‘Ik denk dat we ons steeds bewuster worden dat we als verzekeringsbranche een belangrijke, stimulerende rol kunnen spelen. We moeten onze wil tonen om nieuwe, wilde duurzame ideeën van ondernemers verzekerbaar te maken. Zodat de transitie een stroomversnelling bereikt. Wees dus geïnteresseerd in alle ontwikkelingen. En zeg nu zelf: wat is er nu leuker dan veranderingen en nieuwe verzekeringstechnische risico’s leren?’
Kees wijst erop dat het niet alleen over bedrijfsrisico’s gaat, maar ook over andere risico’s. ‘Kijk hoe huishoudens met duurzaamheid omgaan. Hoe ze verduurzamen door zonnepanelen te laten leggen, elektrische auto’s te nemen, warmtepompen te plaatsen en het huis te isoleren. Het heeft gevolgen voor het huis en de risico’s die je moet verzekeren.’
De directeur van INSVER geeft aan dat er verschillende manieren zijn om de verduurzaming te stimuleren. ‘Sommige verzekeraars richten een duurzaamheidsdesk op. Andere kijken hoe ze moeilijke risico’s kunnen verzekeren. Zoals de risico’s bij recyclebedrijven. Het bewustzijn is er, nu moet de juiste vertaalslag komen.’
Soms slaat de branche ook iets te ver door, vindt Kees. ‘Als verzekeringsadviseur heb je een belangrijke rol. En deze rol is helemaal niet zo moeilijk. Je hoeft geen duurzaamheidsgoeroe te zijn. We hebben met z’n allen de fout gemaakt om te denken dat we alles moeten weten over duurzaamheid. En dat we moeten vertellen wat klanten op het gebied van duurzaamheid moeten doen. Fout!’
Maar hoe moet het dan wel? ‘Nog beter worden in ons vak. Beter gaan verzekeren, beter adviseren. Beter reageren en inspelen op de veranderingen. Als verzekeringsadviseur moet je met je klant in gesprek gaan. We moeten ons adviesgesprek verduurzamen. Dat is heel iets anders dan vertellen hoe iemand moet verduurzamen.’
Samen met zijn collega’s van INSVER helpt hij verzekeringsprofessionals om het adviesgesprek te verduurzamen. ‘Wij hebben op onze website handige checklists, interessante artikelen en geven informatieve webinars. Wat ik wil benadrukken, is dat je de duurzaamheidshonger van je klant moet inventariseren. En wat is de simpelste methode om hierover in gesprek met je klant te komen? Door simpelweg goede vragen te stellen:
Stel deze vragen aan je klant en zie wat voor een gesprek hieruit vloeit. En wat voor verzekeringsaandacht er ontstaat.’
Wil je meer weten over duurzaamheid zodat je je klanten beter adviseert? Tijdens het opleidingsprogramma Awareness Duurzaamheid ontdek je wat duurzaamheid precies is en welke rol het speelt binnen jouw organisatie. Je komt erachter wat het Klimaatakkoord is en de richting die de politiek opgaat. En je weet precies wat de risico’s zijn. Bekijk hier het programma of de andere trainingen en opleidingen op het gebied van duurzaamheid.
Op Vrijdag, 8 Maart, 2024, 12:16