Cookies en privacy

Cookies 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring

Loyale klanten nemen sneller wraak

Trouwe klanten die zich na lange tijd een keer slecht behandeld voelen nemen sneller wraak dan relatief nieuwe klanten bij wie iets fout gaat.  Dit hield Prof.dr. Wilco van Dijk (RUL) zijn toehoorders eerder deze week voor tijdens het symposium ‘Verdieping van de klantrelatie in de verzekeringssector’ van het  Amsterdam Centre for Insurance Studies (UVA). Boosheid beantwoorden met boosheid is in ieder geval niet de remedie om de klant aan boord te houden.

Van Dijk doet onderzoek naar de rol die emoties en sociale normen spelen op het financieel gedrag van consumenten, meer specifiek naar wraakgevoelens. Hij vroeg al aan ca. 500 respondenten uit Duitsland, Griekenland, Korea, Nederland, Litouwen en Bulgarije om hun autobiografische herinnering aan een ruzie met een bedrijf aan hem toe te vertrouwen, een onderzoeksgroep die uiteindelijk nog moet verdubbelen.  In weerwil van  het bakerpraatje dat emoties niet handig zijn in het economische leven stelt Van Dijk dat ze juist “cruciaal zijn” voor het intelligent handelen. “Emoties motiveren of we actie ondernemen of niet.”

De eventuele aanwezigheid van een eercultuur speelt hierbij een belangrijke rol. “Gevoelens van boosheid en vernedering zijn sterker bij mensen met een sterk eergevoel”, aldus Van Dijk. Daarbij onderscheidt hij drie niveaus van handelen door de klant. Deze kan direct bezittingen van het bedrijf vernielen of medewerkers (telefonisch) bedreigen, indirect wraak nemen door te klagen (bij instanties) en door negatieve mond tot mond-reclame of door het bedrijf te vermijden. “Hoe sterker de eercultuur, hoe sterker de wraak.”

'Emoties zijn cruciaal voor intelligent handelen'

Ook neemt Van Dijk in zijn onderzoek de duur van de bestaande relatie met het bedrijf mee. Eerdere onderzoeken hiernaar spreken elkaar tegen.  Er is een school die stelt dat loyale klanten minder snel wraak nemen (Hess), maar er bestaat ook onderzoek waaruit blijkt dat juist die klanten feller zijn in hun reactie als het mis gaat (Gregoire & Fisher). 

Hierbij spelen drie niveaus van rechtvaardigheid een rol: distributieve rechtvaardigheid (de klant krijgt wat is beloofd), procedurele rechtvaardigheid (de uitkomst is niet goed, maar het bedrijf heeft correct gehandeld) en interactieve rechtvaardigheid (het bedrijf communiceert open en eerlijk over de fout). Van Dijk: “Met name die laatste twee punten vinden loyale klanten veel belangrijker dan een vergoeding van de schade. Het zijn meestal loyale klanten die zich onrechtvaardig behandeld of zelfs bedrogen voelen, juist omdat ze vaak al een lange relatie met een bedrijf hebben.  Als het fout gaat, kunnen zij de meeste schade veroorzaken. Loyale klanten nemen sneller wraak in een onrechtvaardige situatie.”

Bron: bankingreview.nl

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!